26 Online marketing termen voor ondernemers

Als ondernemer kom je er niet onderuit: je ‘moet’ een website laten maken. Je ‘moet’ op Twitter, Facebook en wie weet waar nog meer. Je hebt je laten vertellen dat je als ZZP’er zonder online marketing geen enkele kans maakt. Dat je aan SEO moet doen. Wat dat ook wezen mag… De hoogste tijd voor een handzaam overzicht van al die termen.

AdWords

Wanneer je op Google iets zoekt, krijg je twee soorten resultaten te zien: organische en betaalde. Kijk voor meer informatie over organische resultaten onder de Z van Zoekmachineoptimalisatie. De betaalde zoekresultaten staan boven en naast de organische resultaten. Het zijn advertenties die overeenkomen met de zoektermen die je hebt ingevoerd. De adverteerders gebruiken hiervoor het AdWords programma van Google. Het adverteren op Google (of andere zoekmachines) noemen we Search Engine Advertsising (SEA). Omdat het doorgaans behoorlijk wat tijd en moeite kost om met je website een hoge positie in Google te bereiken – gemiddeld duurt het zes tot twaalf maanden voordat een website de gewenste positie bereikt – kan SEA een waardevolle aanvulling zijn, juist ook voor ZZP’ers en ondernemers in het MKB.  Met Google AdWords ben je meteen zichtbaar op Google en kun je het aantal gerichte bezoeken aan je website sterk verhogen, ook met een beperkt budget.

Bloggen

Een blog is de beste manier om gericht nieuwe bezoekers naar je website te trekken, zeker als je voor content zorgt waar je potentiële klanten iets van kunnen leren, die hen aanspreekt en die hun vragen beantwoordt. Een goede blog kan ervoor zorgen dat een onbekende bezoeker een terugkerende bezoeker wordt, en uiteindelijk wellicht zelfs een klant. Het is daarom een belangrijk stuk gereedschap in je Inbound Marketing gereedschapskist (kijk onder de I voor meer informatie over Inbound Marketing). Elk blogbericht wordt gepubliceerd als een aparte pagina op je website, en wordt daarmee een extra mogelijkheid om online gevonden te worden, zeker als je blogt met de juiste zoektermen (zie ook de Z van Zoekmachineoptimalisatie). Uiteraard zijn er wel een paar voorwaarden voor succes. Zo is het belangrijk om te schrijven met je ideale klant in het achterhoofd, om 1 onderwerp per blogbericht te kiezen, om regelmatig te publiceren en om ook aandacht te besteden aan het uiterlijk – denk hierbij aan plaatjes en de opmaak van je blog. Het mooiste van bloggen? Dat het je als ZZP’er of ondernemer in het MKB behalve wat tijd niets kost.

Content (marketing)

Een website komt pas tot leven met goede content die is afgestemd op de wensen en verwachtingen van je doelgroep. Dit kan van alles zijn: teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, video’s, sociale media waarop je al actief bent en die je wilt integreren, e-books, pdf-bestanden, prijslijsten, infographics, et cetera. Goede content stelt je in staat je lezers een verhaal te vertellen en staat centraal in je Inbound Marketing strategie (zie verder onder de I). Volgens Cor Hospes, schrijver van “De Contentbijbel”, is content marketing “Het maken van passievolle verhalen die het waard zijn om te delen. Met als doel meer klanten te bereiken en te bewegen, en bestaande klantenrelaties te verdiepen en versterken.” Je maakt je content dus in eerste instantie voor mensen. Maar ook zoekmachines smullen van goede content (zie de Z van Zoekmachineoptimalisatie), zeker als deze geoptimaliseerd is voor online gebruik.

Domeinnaam

Elk bedrijf, of het nu van een ZZP’er is, van een ondernemer in het MKB of een multinational, heeft een naam. Datzelfde geldt voor een website. Op Wikipedia staat het begrip als volgt beschreven: “Een domeinnaam (of, afgekort, ‘domein’) is een naam in het Domain Name System (DNS), het naamgevingssysteem op internet waarmee netwerken, computers, webservers, mailservers en andere toepassingen worden geïdentificeerd. Deze naam verwijst naar een computeradres dat uit nummers bestaat. Het DNS functioneert als het telefoonboek van het computernetwerk.” Wil je dus een website laten maken, dan zul je een domeinnaam moeten aanvragen bij één van de vele providers (“registrars”). Iedereen – bedrijf of individu – mag een domeinnaam laten registreren. Mits deze nog niet in gebruik is, uiteraard. Dit kan je checken via het WhoIs protocol, bijvoorbeeld bij SIDN of EurID. Je kunt voor je domeinnaam kiezen uit verschillende extensies, zoals .nl, .com of .org. Wanneer je bij ABCwebsites een website laat bouwen, zijn hosting (zie verder onder de H) en domeinnaamregistratie inbegrepen.

E-mail (marketing)

Over e-mail hoeven we je niets uit te leggen. Iedereen gebruikt het, iedereen heeft zelfs meerdere adressen. Toch is het wel goed om hier in het kader van online marketing even bij stil te staan. Veel (kleine) ondernemers maken namelijk nog de fout om wel een website te laten maken, maar hier geen e-mail adres aan te verbinden. Zo’n gratis Gmail adres werkt immers toch ook prima? Zij onderschatten daarmee de professionele uitstraling van een e-mail vanuit een eigen domeinnaam (kijk hiervoor ook bij de D). Wat ziet er beter uit: [email protected] of [email protected]? Die laatste, toch zeker? Voor het geld hoef je het niet te laten, en als je overweegt om nieuwsbrieven uit te gaan sturen (e-mail marketing) is het zelfs een vereiste.

Facebook

De gebruikersaantallen van Facebook zijn duizelingwekkend: op dit moment zo’n 1,3 miljard! Internetgebruikers besteden bovendien 4 keer zo veel tijd op Facebook als op Google. Ondernemers die daar willen zitten waar hun doelgroep zit, doen er dus goed aan om Facebook in ieder geval te overwegen. Het is een prima kanaal om je merk een gezicht te geven, met je (potentiële) klanten te communiceren en een beetje ‘fun’ te introduceren in je marketingmix. Zorg wel dat je content (kijk ook bij de C) in orde is: visueel en aantrekkelijk. En dat je genoeg tijd hebt om je Facebook pagina en likers de aandacht te geven die ze verdienen. Kijk verder onder de S van social media.

Google Analytics

Nauwkeurige webstatistieken zijn onmisbaar bij het continu meten en verbeteren van een website. Met Google Analytics kan je enorm veel statistieken van je website verzamelen en gedetailleerd weergeven. Je krijgt daarmee een duidelijk beeld van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves. Aan de hand van deze informatie kan je als webmaster eventuele reclamecampagnes (zie ook de A van AdWords, het is ook mogelijk om AdWords aan Google Analytics te koppelen) of delen van je website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker. Een mooie mogelijkheid van het programma stelt je in staat om hele specifieke, meetbare doelen te formuleren (eventueel zelfs met een financiële waarde) en bij te houden. Voorbeelden hiervan zijn het aantal conversies van een bepaald formulier of het aantal minuten dat iemand spendeert aan het lezen van een blogbericht. Eveneens zeer handig is dat je met  Google Analytics kunt analyseren hoe je bezoekers op je website zijn gekomen – onmisbare informatie voor het verbeteren van de online vindbaarheid van je website (zie ook de Z van Zoekmachineoptimalisatie). Je kunt Google Analytics zelf beheren, en het is ook mogelijk om dit uit te besteden.

Hosting

De informatie, afbeeldingen, video’s en andere inhoud van een website moet ergens worden opgeslagen. Dit heet hosting of webhosting. De aanbieder van de hostingdienst moet ervoor zorgen dat je website snel is op te roepen, dat hij beschermd wordt tegen virussen en andere virtuele gevaren, en dat je site altijd beschikbaar is. Er zijn vele providers voor webhosting. Hoewel dit in principe afzonderlijke diensten zijn, zorgt een webhosting-provider vaak ook voor de registratie van een domeinnaam en het opzetten van nameservers (zie verder D van domeinnaam). Wanneer je je website bij een hostingbedrijf huisvest, deel je de serverruimte vaak met (veel) andere websites. Grotere bedrijven kiezen dan ook vaak voor een eigen server of een ‘dedicated host’. Voor ZZP en MKB is ‘managed hosting’ een mooie oplossing: de klant krijgt een (deel van) een eigen server maar geeft het beheer en onderhoud hiervan uit handen. Het is ook mogelijk om voor gratis hosting te kiezen, maar zo’n dienst heeft zeer beperkte mogelijkheden. Zo is het voeren van een eigen domeinnaam vaak niet mogelijk, en zijn schijfruimte en bandbreedte meestal beperkt.

Inbound marketing

Inbound marketing draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al op zoek zijn naar jouw product en dat je die content online deelt. Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, trek je op natuurlijke wijze bezoekers naar je website. Zo worden onbekenden bezoekers, die je met de juiste technieken vervolgens kunt converteren naar leads, klanten en zelfs fans. Inbound marketing geeft je een voorsprong op je concurrentie, en zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten je weten te vinden en dat ze ook echte klanten worden. Het is echter geen wondermiddel: je moet er de nodige tijd en moeite in steken. De belangrijkste thema’s van inbound marketing zijn: content creëren en distribueren; levenscyclus marketing; personalisering; multi-channel; en integratie. Zie dit blog bericht om meer over inbound marketing te weten te komen.

Joomla!

De twee meest gebruikte open source Content Management Systemen (CMS) zijn Joomla! en WordPress (lees verder bij de W). Voordeel van dergelijke populaire open source systemen is dat er een zeer grote gebruikers- en ontwikkelaarsgroep bestaat, waardoor de systemen continu worden verbeterd en uitgebreid. Joomla! is geschreven in PHP en werkt met een MySQL of MS SQL-database. Het pakket bestaat uit veel verschillende onderdelen, die zo veel mogelijk modulair gebouwd zijn. Dit om het maken van uitbreidingen (extensions) makkelijk te maken. Een overzicht van beschikbare extensions is verkrijgbaar op de Joomla! Extensions Directory. Joomla! is geschikt voor corporate en magazine websites, maar minder voor webshops en portals waar klanten een account moeten aanmaken.

Kosten

Hoeveel wil of kan je uitgeven aan je website? Het zal je niet verbazen: een website laten maken kan je zo gek maken als je zelf wilt. En naast geld is ook tijd belangrijk voor jou als ondernemer. Vraag jezelf dus tijdig af hoeveel tijd je zelf in je website wilt steken – zowel in de ontwikkelingsfase als daarna. Zoek je een ontwerper die veel overleg nodig heeft of heb je liever een webdesigner die vrij zelfstandig tot een ontwerp komt? Een aantal zaken zijn van invloed op de kosten van webdesign. Kies je voor een website die helemaal van de grond af wordt ontworpen en opgebouwd, of kies je voor een webdesigner die bijvoorbeeld werkt met WordPress thema’s? Heb je al een domeinnaam en hosting, of moet dat nog geregeld worden? Kan je zelf content aanleveren, of wil je dat liever uitbesteden? Moet je content nog eens goed geredigeerd en geoptimaliseerd worden? Wil je je website zelf gaan onderhouden, of besteed je het beheer liever uit? Allemaal zaken die flink van invloed kunnen zijn op de uiteindelijke prijs die je betaalt voor het laten bouwen van een website. Nieuwsgierig naar de prijzen die ABCwebsites hanteert? Check dan onze prijslijst.

LinkedIn

Waar veel ZZP’ers automatisch naar Twitter of Facebook grijpen, wordt LinkedIn als marketinginstrument nog minder vaak ingezet. Toch is dit zeker de moeite waard. LinkedIn heeft in Nederland zo’n 4 miljoen gebruikers, en is daarmee na Facebook het grootste sociale netwerk in Nederland. Gebruikers delen minder op LinkedIn, maar qua hoeveelheid bezoekers naar bedrijfswebsites is dit netwerk verreweg de grootste bron van sociaal verkeer. LinkedIn is een uitstekende keuze voor ZZP’ers die zich willen profileren als expert in hun vakgebied. Door je branchespecifieke kennis te delen met je connecties en deel te nemen aan discussies binnen relevante groepen kan je status als ‘thought leader’ snel toenemen. Voorwaarde is wel dat je dit netwerk niet alleen als ‘smoelenboek’ gebruikt, maar vaak en actief aan de discussie deelneemt. Wij zouden het leuk vinden als je ABCwebsites ook op LinkedIn zou volgen.

Maken van een website

De M gebruiken we even voor wat schaamteloze zelfpromotie. ABCwebsites.nl ontwikkelt, bouwt en onderhoudt websites voor ZZP’ers, starters en andere ondernemers in het MKB. Wij zorgen voor een website die helemaal past bij jou en je doelgroep. Onze ontwerpen werken op alle schermen: desktop, laptop, tablet en smartphone. Bij ons vind je hoge kwaliteit, goede service en betaalbare prijzen. Als je bij ons een website laat maken, profiteer je van onze jarenlange ervaring in online marketing en communicatie. Onze pakketten zijn altijd inclusief webhosting, domeinregistratie en backups. En, we bouwen een website die niet alleen prachtig oogt, maar ook converteert​. Zoals onze naam al suggereert, regelen we alles voor je, van A tot Z. We bouwen in vijf stappen een professionele website: 1) offerte, 2) ontwerp, 3) content, 4) bouw, 5) lancering.

Navigatie

De meest gemaakte fout bij het ontwerpen van de navigatie voor een website? Geen rekening houden met de bezoekers. Uitgaan van het eigen verhaal, de eigen organisatie(structuur), de eigen wensen. Terwijl een website er toch voor je bezoekers is. Zij komen iets doen op je website, hebben hun eigen wensen en doelstellingen, en moeten dan ook centraal staan bij de inrichting van je site. Een veelgebruikte methode om de bezoeker centraal te stellen is ‘cardsorting’, een methode waarbij je de gebruiker zelf onderwerpen laat rangschikken. Hoewel er niet één ideale indeling is, zijn er wel een paar ‘wetten’. Bijvoorbeeld dat de meeste websitegebruikers je site bezoeken omdat ze op zoek zijn naar een product of dienst, en niet naar informatie of nieuws over jouw organisatie of bedrijf. Daarnaast verwachten de meeste mensen dat belangrijke onderwerpen in de zogenaamde hoofdnavigatie staat (de belangrijkste knoppenrij van een site die zich vaak bovenaan of ook wel links bevindt). Overigens zijn er op navigatiegebied duidelijke trends te ontwaren. Zo was het een paar jaar geleden mode om ‘mega dropdowns’ of ‘XL-navigatie’ te gebruiken: van die enorme uitklapbare menu’s met zo ongeveer alle pagina’s van een site. De laatste tijd is de ‘toptaken’-benadering weer hot. Hierbij gaat men ervan uit dat de meeste bezoekers voor een beperkt aantal belangrijke taken naar je website komen, en dat het makkelijk vinden en uitvoeren van die taken voorop moet staan.

Online marketing

In essentie is online marketing, ook wel bekend als digitale marketing, e-marketing of internetmarketing, precies wat de naam al zegt: de marketing van producten of diensten via internet. De discipline kent vele onderdelen: zoekmachinemarketing (zie ook de Z), bannering, e-mail marketing (lees verder bij de E), affiliate marketing, content marketing (zie de C), virale marketing, social media marketing, mobile marketing, video marketinget cetera. De voornaamste kenmerken van online marketing zijn dat het in principe mogelijk is om 1 op 1 te marketen – geheel gepersonaliseerd dus – en dat alle inspanningen en resultaten meetbaar zijn. ABCwebsites gebruikt de inbound marketing methodologie om alle online marketing activiteiten te structureren en in logische samenhang in te zetten. Zie hiervoor de I van Inbound marketing.

Plugins

Plugins zijn één van de belangrijkste redenen waarom we bij ABCwebsites zo graag met WordPress (zie de W van WordPress) werken. In de basis is WordPress een zeer eenvoudig systeem, waarmee iedere beginner meteen uit de voeten kan. Daarbij komen de WordPress plugins, waarmee je nieuwe functionaliteiten aan je website kunt toevoegen, zowel voor als achter de schermen. Deze WordPress plugins zijn soms gratis, soms betaald. Hoe weet je nu of er een WordPress plugin is die doet waar jij naar op zoek bent? Een goed startpunt is de WordPress Plugin Directory, een overzicht van alle WordPress plugins die je kunt downloaden en installeren, met een beschrijving en met reviews van gebruikers. Maar eigenlijk is de vraag niet of er een plugin is die de functionaliteit levert die je zoekt, maar welke plugin het beste is en bovendien compatibel is met jouw WordPress thema. Want je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een WordPress plugin voor. De lijst met WordPress plugins die we bij ABCwebsites gebruiken is behoorlijk lang, maar er zijn een stuk of negen plugins die we voor vrijwel elke website installeren.

Quote

Ok, het is een beetje vals spelen, maar we konden eigenlijk niks relevants bedenken bij de letter Q. Dus: wil je een prijsopgave ontvangen voor het laten maken van een website of voor aanvullende online marketing diensten? Vul dan onze vragenlijst in en je ontvangt een vrijblijvende offerte. Wil je eerst meer informatie krijgen over wat onze diensten precies inhouden? Bekijk dan onze producten en onze prijzen.

Responsive

Als je bedenkt dat 72% van de Nederlanders over mobiel internet beschikt, mag het helder zijn dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je website ook op een smartphone goed tot zijn recht komt. En niet alleen op een smartphone: een goede website is geoptimaliseerd voor alle apparaten en voor alle platforms. Responsive websites zijn zo ontworpen dat ze voor alle gebruikers werken. Een responsive website past zich automatisch aan en zorgt zo voor een optimale webervaring op elk apparaat. Ze zijn makkelijk te lezen en te navigeren, en beperken het scrollen en resizen. Eén en dezelfde website kan zich dankzij responsive design aan elk scherm aanpassen zonder in te boeten aan functionaliteit of esthetiek. Responsive ontwerp checkt de breedte van de browser van de individuele gebruiker om te bepalen hoeveel ruimte er beschikbaar is en hoe de website getoond moet worden. Met behulp van ‘breakpoints’ worden er bandbreedtes bepaald. Zo zijn er breakpoints voor telefoons, tablets en desktops.

Social media

Over social media hoeven we de gemiddelde lezer niks uit te leggen. Vrijwel iedereen maakt gebruik van tenminste één en vaak ook meerdere sociale netwerken. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube zijn de bekendste en populairste, terwijl netwerken als Instagram en Pinterest sterk in opkomst zijn. Ook blogs (zie ook de B) zijn in alle soorten en maten te vinden. Maar social media zijn meer dan een leuk tijdverdrijf. In een (inbound) marketing (zie ook de I) context vormen ze dé manier om je content te verspreiden en om bezoekers naar je website te trekken. Social media zijn daarmee een cruciaal onderdeel van elke online marketing (zie ook de O) strategie. Ze vormen één van de weinige kanalen waar het mogelijk is om 1 op 1 met prospects of klanten te communiceren. Een beetje kennis van de social etiquette is daarbij wel nodig. Dus niet alleen maar zenden, maar ook luisteren en een echte dialoog aangaan. Delen van andermans content is niet alleen fijn, maar zelfs noodzaak. En een beetje promotie mag, maar probeer de nadruk te leggen op zaken die interessant of handig zijn voor je volgers, vrienden en connecties.

Twitter

Volg jij ons al op Twitter? Met ‘slechts’ 650 miljoen gebruikers wereldwijd is Twitter niet zo gigantisch als Facebook, maar mag het evengoed in geen online marketingstrategie ontbreken. Een paar handige tips: hoewel je 140 karakters tot je beschikking hebt, is het een goed idee om je tweets te beperken tot 115 à 120 karakters. Op die manier blijft er ruimte over voor de naam van retweeters. Vaak tweeten mag. Via #hashtags kan je aanhaken op lopende discussies en daarmee je normale bereik flink vergroten. Ook is het bekend dat posts met hashtags vaker worden geretweet. Uiteraard geef je altijd netjes antwoord als je ‘gementioned’ wordt. Pas wel op: begin een tweet niet met een @mention. Pas verder je bio aan en maak gebruik van de ruimte die je daar hebt om je merk sterk neer te zetten en gevonden te worden op de juiste zoektermen. Vergeet ook de link naar je website niet. En plaatjes werken geweldig in Twitter, dus gebruik ze. Overweeg ook eens om gebruik te maken van Twitter Cards, een mooie manier om je tweets te verrijken met foto’s, video’s of samenvattingen.

Usability

In goed Nederlands: gebruiksvriendelijkheid. Iets is gebruik(er)svriendelijk wanneer de eindgebruiker van een product, het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken. Zo’n product kan een website of een computerprogramma zijn, maar ook een gebruiksvoorwerp als een televisie of een fiets. Om de usability van een website in orde te kunnen verklaren, moet aan een aantal voorwaarden voldaan zijn. Zo moet de navigatie logisch zijn, moet de bediening van de site consequent zijn (bijvoorbeeld door menu’s en knoppen overal op dezelfde manier te gebruiken), moeten standaardelementen als menu’s liefst overeenkomen met standaarden van andere websites, moeten er geen overbodige handelingen nodig zijn om iets op de website te kunnen doen, en moet het systeem ervoor zorgen dat de gebruiker geen fouten kan maken. Een prima website om meer over usability te leren en om templates en tools te downloaden is Usability.gov.

Visuele content

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, wil het cliché. En dat is niet voor niets: content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan tekst en wordt vaker gedeeld op sociale media. Visuele content kan trouwens van alles zijn: afbeeldingen, infographics, video’s, logo’s, presentaties, animaties… Wil je je website of je sociale media snel een boost geven, denk dan visueel. Zo werkt het toevoegen van een foto of afbeelding aan je Twitter post supergoed: tweets met een visueel onderdeel krijgen maar liefst 55% meer leads. En je hoeft het niet bij één afbeelding te houden, je kunt op Twitter zelfs vier afbeeldingen tegelijk plaatsen. Denk ook eens aan Pinterest. Dit sterk opkomende netwerk is bij uitstek geschikt voor het delen van visuele content. Tot slot is ook video niet te versmaden. Embed bijvoorbeeld een video vanaf YouTube op je website, of maak eens een hyperlapse. Denk er in het kader van zoekmachineoptimalisatie wel altijd aan om ook je afbeeldingen te optimaliseren (lees verder bij de Z). Je website zal er vele malen effectiever van worden.

WordPress

Qua gebruikersgemak blijft WordPress onovertroffen. Niet voor niets bouwen we bij ABCwebsites onze websites altijd in WordPress. De combinatie van een eenvoudig basissysteem en optionele plugins voor allerlei functionaliteiten zorgt dat je je website geheel naar wens kunt inrichten. En – misschien nog wel belangrijker – als content management systeem (CMS) maakt WordPress het voor iedereen gemakkelijk om de website te beheren en te onderhouden. Ook (juist!) voor mensen die geen tijd of zin hebben om zich in webdesign te verdiepen of maar af en toe wat aan moeten passen. WordPress is net als Joomla! (zie onder de J) een open source CMS en kent inmiddels een enorme gebruikersgroep. Voordeel hiervan is dat er ontzettend veel verschillende WordPress thema’s worden ontworpen, zowel gratis als betaalde thema’s. Hiermee is het geen enkel probleem om een website te ontwerpen met een uiterlijk dat perfect past bij jou en je doelgroep. Bezoek voor een overzicht van thema’s de WordPress Themes Directory. Hier kun je met behulp van een aantal filters – kleur, aantal kolommen, layout, functionaliteiten en onderwerp – een selectie maken van gratis WordPress thema’s die voldoen aan jouw wensen.

(X)HTML

HyperText Markup Language (afgekort HTML) is een op opmaaktaal voor de specificatie van documenten, voornamelijk bedoeld voor het World Wide Web (de www die je in veel URL’s ziet).HTML ondersteunt hypertekst ondersteunt: documenten en bestanden die verbonden zijn door hyperlinks. HTML bestaat uit platte tekst waarin met markeringstekens (‘tags’) is aangegeven hoe de tekst moet worden geïnterpreteerd, bijvoorbeeld als lijst of als opschrift. HTML wordt meestal bekeken met een webbrowser, die de documenten als opgemaakte tekst aan de gebruiker toont. XHTML (Extensible Hypertext Markup Language) is eveneens een opmaaktaal voor vooral websites, met de functionaliteit van HTML, maar met een striktere syntaxis.

Yoast

Yoast – genaamd naar de Nederlandse oprichter Joost de Valk – is een bedrijf dat werkt aan de optimalisatie van websites. Bijvoorbeeld door ze gebruiksvriendelijker te maken, de navigatie te vergemakkelijken of ze sneller en betrouwbaarder te maken. Yoast is vooral bekend van zoekmachineoptimalisatie (zie ook de Z). Hun WordPress plugin WordPress SEO mag bij geen enkele WordPress website ontbreken. Met deze plugin kun je alle on-page SEO aspecten beheren. Vanuit de keuze voor een focus keyword helpt WordPress SEO je om betere content te schrijven en je keyword overal terug te laten komen. Daarnaast biedt het onder meer XML sitemaps en kan je titels en metabeschrijvingen snel bewerken. Ook de Yoast Suggest Tool is bijzonder handig: hiermee kan je bij je zoekwoordonderzoek álle suggesties rondom een woord krijgen, die je bovendien gemakkelijk naar csv kunt exporteren.

Zoekmachineoptimalisatie

Ook wel bekend als SEO: search engine optimization. Een website bouwen is niet voldoende, je moet ook nog gevonden worden. In Nederland betekent dat vooral: op de eerste pagina van Google staan. SEO begint met zoekwoordonderzoek, waarbij je die zoekwoorden bepaalt waarop de website goed zou moeten “ranken” in de Google-resultaten. Dit valt niet mee: ideale zoektermen zijn die woorden waarop veel gezocht wordt en waar weinig websites voor zijn geoptimaliseerd. Uiteraard moeten de zoektermen ook relevant zijn voor de content op je pagina’s. Na de selectie van je zoektermen kan je je pagina’s gaan optimaliseren. Let op: optimaliseer altijd zowel voor Google als voor je menselijke websitebezoekers! Belangrijke onderdelen van on-page zoekmachineoptimalisatie zijn metatags, H1 tags en ALT tags, maar ook optimale URLs, interne links en site maps. Tot slot een kleine waarschuwing: geloof niemand die beweert je voor een luttel bedrag op de eerste plaats in Google te kunnen laten komen. Het zijn dan óf aanbieders die je laten ‘ranken’ voor obscure zoekwoorden waar jouw klanten helemaal niet op zoeken, óf zogenaamde ‘keyword stuffers’ waarmee je het risico loopt om op Google’s zwarte lijst te komen.