Niets zo frustrerend als een website laten maken, deze te lanceren en vervolgens te constateren dat de bezoekers wegblijven. Gelukkig is er nu inbound marketing.

Inbound Marketing

 

Het is de paradox van deze tijd: om klanten te kunnen trekken, heb je een website nodig. Maar het hebben van een website is zeker geen garantie dat je klanten ook komen. De concurrentie is enorm: werkelijk al je concurrenten zijn ook op het internet aanwezig. En allemaal proberen ze hoog in Google te komen. Inbound marketing geeft je een voorsprong op je concurrentie, en zorgt ervoor dat jouw potentiële klanten je weten te vinden en dat ze ook echte klanten worden. Het is echter geen wondermiddel: je moet er de nodige tijd en moeite in steken. Maar als je dat doet, zijn de resultaten er ook naar.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al op zoek zijn naar jouw product en dat je die content online deelt. Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, trek je op natuurlijke wijze bezoekers naar je website. Zo worden vreemden bezoekers, die je met de juiste technieken vervolgens kunt converteren naar leads, klanten en zelfs fans. De belangrijkste thema’s van inbound marketing zijn:

  • content creëren en distribueren – maak content die problemen oplost en vragen beantwoordt voor je prospects en klanten, en verspreid die content overal
  • levenscyclus marketing – hou rekening met de fase van het beslissingsproces; is je klant zich nog aan het oriënteren of weet hij al precies wat hij zoekt?
  • personalisering – zorg dat je steeds beter weet wat je individuele klant nodig heeft en pas je content daar op aan
  • multi-channel – ga daarheen waar je klanten zijn
  • integratie – maak een goed geöliede machine van je contentcreatie, publicatie en statistische analyse

Vier marketingacties

inbound marketing methodologie

Vreemden aantrekken en bezoekers van hen maken

Bezoekers trekken naar je website is één ding, maar uiteindelijk willen we de juiste bezoekers trekken. We willen mensen aantrekken waarvan de kans groot is dat ze leads en uiteindelijk tevreden klanten worden. Zorg dus dat je je ideale klant kent en zoveel mogelijk van hem weet. In deze fase kan je gebruik maken van deze tools:

  • blogging – een blog is de beste manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken, zeker als je voor content zorgt waar zij iets van kunnen leren, die hen aanspreekt en die hun vragen beantwoordt
  • zoekmachineoptimalisatie – de zoektocht van je klanten begint in Google; zorg dus dat je hun zoekwoorden kent en dat je website en je content hiervoor zijn geoptimaliseerd
  • webpagina’s – je website is je uithangbord; zorg dat je site je ideale klanten aanspreekt en vooral helpt
  • sociale media – alles draait om content en het delen van content; ga het gesprek aan met je klanten op die plekken waar zij zijn

Bezoekers converteren naar leads

Contactinformatie verzamelen, daar draait het om in deze fase. Bezoekers zijn fijn, maar leads zijn nog veel fijner. Een e-mailadres is een mooi begin. Zet er wel iets tegenover: door interessante en waardevolle content aan te bieden – bijvoorbeeld ebooks of whitepapers – zijn je bezoekers eerder bereid te ‘betalen’ met hun contactgegevens. In deze fase kan je gebruik maken van deze tools:

  • formulieren – de manier om contactgegevens te verzamelen; pas wel op dat je niet te veel vraagt of het invullen te moeilijk maakt
  • calls to action – buttons of links die je bezoekers overhalen om actie te ondernemen; bijvoorbeeld ‘download een whitepaper’
  • landing pages – dit is de pagina waar het klikken op een call to action je bezoeker naar toebrengt, waar hij de beloofde content vindt en zijn gegevens achterlaat

De deal sluiten, zodat leads klanten worden

De eerste stap is gezet, je hebt een lead. Een lead waar je natuurlijk het liefst een klant van wil maken. Dat kan je doen door de volgende tools in te zetten – op de juiste manier en op de juiste tijd:

  • E-mail – niet elke lead is er al klaar voor om meteen klant te worden. Door te blijven zorgen voor relevante content – dit keer rechtstreeks bezorgd in de inbox van je lead – hou je contact en bouw je vertrouwen op.
  • CRM – je hoeft niet perse een ingewikkeld CRM-systeem te gebruiken, als je maar zorgt dat je de juiste informatie over je leads en klanten goed bewaart en gebruikt.
  • Workflows – het is belangrijk dat je je e-mail marketing en ‘lead nurturing’ goed afstemt op de behoeften en beslissingsfase van je klant.

Klanten verrukken, zodat ze fan worden

De neiging bestaat nogal eens om bestaande klanten te negeren. Je hebt ze immers al binnen? Als je aan inbound marketing doet, blijf je echter communiceren met je klanten. Dit is de gelegenheid om van hen terugkerende klanten te maken, of om hen zelfs ambassadeurs van jouw merk te maken. Tools die je hierbij kunt inzetten, zijn:

  • enquêtes – wil je weten waar je klanten behoefte aan hebben? Vraag het hen gewoon!
  • slimme content – blijf je klanten hebben met content die is afgestemd op hun interesses en problemen; hiermee kunnen zij hun doelen behalen en kan jij eventuele nieuwe producten of diensten onder de aandacht brengen
  • monitoring – blijf luisteren naar de sociale media, en dan met name naar de vragen en opmerkingen van je klanten, zodat je kunt antwoorden met relevante content

Hulp nodig?

Ben jij starter of  MKB’er en heb je wel oren naar inbound marketing, maar kan je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen van de juiste strategie en de juiste middelen? Neem dan vrijblijvend contact op met ABCwebsites. Wij zijn gecertificeerd beoefenaar van de inbound marketing methodologie:

certificaat HubSpot Academy