Ga je voor een nieuwe website of social media? Social media hebben het online landschap in korte tijd volledig omgegooid. Of ze nu gebruikt worden voor persoonlijke of zakelijke doeleinden, social media zijn overal. Door die alom aanwezigheid is het voor kleine ondernemers en starters verleidelijk om te denken dat ze geen website meer nodig hebben. Ze zitten tenslotte toch op LinkedIn, of Facebook, of Pinterest, of op allemaal? Toch is kiezen tussen een nieuwe website of social media volgens mij een vergissing. Toegegeven, daar zit misschien wat eigenbelang bij – als ZZP’ers of MKB’ers geen websites meer laten bouwen, ben ik de helft van mijn opdrachten kwijt. Maar lees verder en zie waarom een professionele website nog steeds essentieel is voor elk bedrijf.

1. Je website is van jou

Het eerste argument voor het behoud van je website is het meest voor de hand liggend. Jouw Facebook pagina, LinkedIn profiel of Twitter account zijn niet van jou. Je bouwt op andermans grond en bent nog het best te vergelijken met een huurder zonder rechten. Platforms als Facebook staan erom bekend dat ze hun voorwaarden voortdurend aanpassen. Als het sociale netwerk besluit om jouw account te verwijderen of minder zichtbaar te laten zijn, heb je gewoon pech. Pagina kwijt, volgers kwijt, online aanwezigheid kwijt. Beetje jammer als je hier flink in geïnvesteerd hebt. Je website met je eigen domeinnaam is daarentegen van jou, om mee te doen wat je wilt, zolang als je dat wilt.

2. Het social media landschap is dynamisch

Kiezen tussen je website of social media is niet aan te raden. Niet alleen passen de platforms hun voorwaarden vaak aan, ook de gebruikers zijn niet bepaald trouw. Zeker, Facebook is enorm. Maar dat waren Hyves en MySpace een aantal jaar geleden ook. Wie? Precies… Er is geen enkele garantie dat Facebook zo groot blijft als het nu is. Nu al zie je een beweging dat de jongere generaties het platform verlaten en op zoek gaan naar andere social media. Als jouw publiek massaal overstapt naar het volgende sociale netwerk zul je dus weer helemaal opnieuw moeten beginnen met het opbouwen van je volgers. Dan is het toch wel fijn als ze je nog weten te vinden via je website, en als jij ze nog kunt bereiken doordat je via je website bijvoorbeeld een goede e-mail lijst hebt opgebouwd.

3. Je social media moeten ook ergens naartoe linken

Waar social media vluchtig zijn, is je website een permanente bestemming waar je makkelijk naar kunt linken. Juist als je actief bent op social media, heb je een plek nodig waar je publiek je content kan vinden. Soms wil je namelijk wel wat dieper op de zaken ingaan en is een tweet van 140 karakters gewoon niet voldoende om alles te zeggen wat je wilt zeggen. Ga dus niet voor of een website of social media, maar gebruik beide voor de toepassingen waarin ze uitblinken.

4. Zoekmachines linken naar je website

Zoekmachines linken het vaakst en het liefst naar je website. Zelf heb ik ook liever dat iemand die op Google naar mijn bedrijf zoekt terecht komt op mijn website, en niet op een willekeurige tweet of LinkedIn post. Zoekmachines zijn nog steeds de voornaamste manier waarop mensen naar informatie zoeken en zorgen voor veel verkeer naar je website. Een uitstekende manier dus om leads te genereren en nieuwe klanten te werven.

5. Hou de controle

Op social media heb je geen enkele controle over wat mensen naast jouw content zien – denk aan ongepaste advertenties of misschien zelfs wel een advertentie van je concurrent. Of aan allerlei interessante informatie en toepassingen die de aandacht van jouw content afleiden. Op je website ben jij de baas en kan je je boodschap precies zo vormgeven als je zelf wilt. Je hebt de controle over je branding, je content en je reputatie. Dat geef je toch niet zomaar weg aan een of ander sociaal netwerk?

6. Diepgaande analytics

Als je een beetje serieus bent met je online marketing, heb je statistieken nodig. En nergens kun je zo diepgaand analyseren wat je bezoekers doen als op je website. Natuurlijk, de sociale netwerken bieden ook wel analytics aan. Maar deze zijn zeer oppervlakkig in vergelijking met de diepgaande inzichten die je kunt opdoen met bijvoorbeeld Google Analytics. Het beste is trouwens om te analyseren waar je bezoekers vandaan komen en waar ze converteren: je website of social media.

Dus: niet kiezen tussen een nieuwe website of social media

Ondernemers die besluiten hun website weg te doen of starters die er niet eens meer aan beginnen, lopen heel wat kansen mis. Natuurlijk zijn social media belangrijk. Dit artikel is ook zeker geen pleidooi om voor het ene of het andere middel te kiezen. Zowel websites als social media hebben hun plaats in je online marketing. De truc is om ze zo in te zetten dat ze elkaar versterken. Zoek de interactie met je publiek via social media en verleid ze daar om je website te bezoeken en meer over jou en je product te weten te komen. Integreer daarnaast je social media op je website en maak het je bezoekers mogelijk om je content te delen. En vooral: zorg voor een consequente beleving, in al je middelen en op al je kanalen.