Inmiddels is het bij veel ZZP’ers en ondernemers in het MKB wel bekend: alleen een website laten bouwen is niet genoeg. Om je website echt voor je te laten werken – waarmee ik vooral bedoel: nieuwe bezoekers trekken en klanten converteren – zul je er voortdurend voor moeten zorgen dat je website gevonden wordt in Google en dat je je (potentiële) klanten weet te boeien en binden.

Inbound marketing

De beste manier om dat te doen is via inbound marketing. Inbound marketing draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al op zoek zijn naar jouw product en dat je die content online deelt. Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, trek je op natuurlijke wijze bezoekers naar je website.

Hoewel inbound marketing bewezen heeft zeer effectief te kunnen zijn, zien veel – met name kleine – ondernemers nog niet zo veel in de methode. De reden? Zij hebben het idee dat ze niet opkunnen tegen de grotere concurrenten die veelal content managers in dienst hebben die hele dagen niets anders doen dan content produceren en verspreiden. Hoe kun je daar als kleine ondernemer in hemelsnaam tegen opboksen?

Geoliede content machine

In dit artikel zal ik tips geven hoe je met een bescheiden hoeveelheid content toch de indruk kunt wekken dat je een geoliede content machine hebt. Pas op: dit betekent niet dat je helemaal geen tijd kwijt zult zijn aan het maken en verspreiden van content. Goede inbound marketing zal altijd tijd en aandacht vergen. Maar het is wél mogelijk om maximaal rendement te halen uit je content inspanningen en een online aanwezigheid te hebben waar de grotere jongens zich ook niet voor zouden schamen.

Vooraf nog even een klein uitstapje naar wat ik eigenlijk onder content versta. Content gaat veel verder dan teksten en foto’s. Een slimme content strategie zorgt voor een goede mix van tekst, afbeeldingen, logo’s, video’s, geïntegreerde sociale media, e-books, pdf-bestanden, prijslijsten, infographics, buttons, formulieren, et cetera.

Uitmelken van je content

De sleutel tot content succes ligt in het maximaal gebruik maken van de content die je hebt. Oneerbiedig gezegd: in het uitmelken van je content. De basis van je strategie zou bijvoorbeeld kunnen liggen in een blog en in die sociale media die het best passen bij je doelgroep en waarvan je weet dat je doelgroep er gebruik van maakt. Door je blog content uit te melken en het in verschillende vormen op meerdere sociale media sites te plaatsen, lijkt het alsof je alom aanwezig bent. Bovendien helpt het ook om mensen te bereiken die de oorspronkelijke content nooit zouden zien.

Content in verschillende formaten

Als je je content bewerkt voor verschillende sociale netwerken, deel je je informatie in verschillende formaten en spreek je mensen met verschillende leerstijlen aan. Sommige mensen lezen graag, anderen luisteren liever en velen verwerken informatie het best als het visueel gepresenteerd wordt.

Het opnieuw gebruiken van content, al is het in aangepaste vorm, kan veel tijd besparen. Je zou zelfs kunnen overwegen om je content door iemand anders aan te laten passen en te bewerken. Omdat je begint met content die door jouzelf is gemaakt (bijvoorbeeld een blog artikel) heeft die content jouw stem en jouw expertise. Iemand anders kan met die content aan de slag en het jouw stem meegeven – wat veel makkelijker is te doen met bestaande content dan bij de productie van volledig nieuwe content.

Op deze manier kan je je blog content aanpassen voor sociale media:

Stap 1: Goede content herwerken

Selecteer een stuk content waarvan je weet dat het goed is. Kies bijvoorbeeld een blog artikel dat veel lezers of feedback heeft getrokken. Of neem een blog post waarvan je weet dat het geweldige informatie bevat voor je doelgroep. Vervolgens zoek je naar stukjes uit die content die geschikt zijn voor sociale media.

Er zijn verschillende manier om in je blog artikel te zoeken naar die pareltjes die je kunt omzetten naar een status update, een tweet of een afbeelding. Je kunt de structuur van het artikel in kaart brengen, of een lijst maken van de belangrijkste punten. Sommige blog posts zijn al geschreven in de vorm van een lijst, maar het kan ook met andere soorten artikelen. Markeer de content die geschikt is om ‘one-liners’ van te maken. Citaten en statistieken zijn bijvoorbeeld zeer geschikt. Soms moet je ze nog een beetje aanpassen, maar noteer alle kleine stukjes informatie die goed zouden passen in een of meer sociale media.

Als je de beste content uit je beste blog posts hebt geïdentificeerd, kan je die informatie aanpassen voor diverse sociale media. Zo heb ik zelf de afgelopen maanden elke dag tweets geplaatst die gebaseerd waren op maar 2 of 3 blog artikelen. Niet alleen was ik hierdoor dagelijks aanwezig op – in dit geval – Twitter, maar het verkeer naar mijn blog (en daarmee naar mijn website) bleef wekenlang aanhouden. Elke blog post kreeg hierdoor veel meer lezers dan wanneer ik het alleen bij de originele publicatie had gehouden. Doordat ik de tweets van tevoren had ingepland (met Tweetdeck) kostte dit mij niet veel tijd en waren mijn blog, mijn website en mijn sociale media lekker voor me aan het werk terwijl ik zelf iets anders aan het doen was.

Stap 2: Pas je content aan

Hoewel er wel overlap is, zijn de verschillende sociale media geschikt voor verschillende soorten content. Het ligt voor de hand dat je op Pinterest vooral visuele content plaatst, maar ook op andere media kan je foto’s of afbeeldingen plaatsen. Hetzelfde geldt voor videos: die hoeven niet persé (alleen) op YouTube.

Gebruik de informatie die je in stap 1 op een rijtje hebt gezet om te bepalen voor welke sociale media je je content wilt aanpassen. Ik noem hier een aantal sociale media en geef aan hoe je je content op deze platforms zou kunnen uitmelken.

Twitter

Zoals ik al schreef gebruik ik zelf Twitter veel als medium voor aangepaste content. De reden hiervoor is dat dit op Twitter makkelijk en snel is te doen. Je neemt een klein stukje content en voegt een link toe naar het oorspronkelijke artikel. Kleine tip: probeer dit niet in 140 karakters te doen, maar hou het bij ongeveer 120. Op die manier kunnen mensen het makkelijk retweeten. En plaats je er een afbeelding bij? Als je zorgt dat deze de afmetingen 1024 x 512 pixels heeft, past ‘ie perfect. Zelf gebruik ik hiervoor vaak Canva – met deze online tool kan je zonder een grafische achtergrond te hebben toch mooie visuele content creëren. Canva maakt het je gemakkelijk met een aantal voorgedefinieerde formaten, zoals een Facebook cover, een Twitter post of een blog graphic. Gebruik je eigen afbeeldingen of die van Canva, en binnen no time heb je een professioneel ogende graphic.

Facebook

Net als op Twitter kan je op Facebook een mooie mix van content types neerzetten: citaten, statistieken, tekst, afbeeldingen, etcetera. Zet er een link naar je blog artikel bij en voila. Let wel even op dat je dezelfde content niet tegelijk op te veel verschillende sociale media plaatst. Het verschil met Twitter is dat je je op Facebook niet hoeft te beperken tot 140 karakters, maar desondanks is het verstandig om ook op Facebook korte updates te plaatsen. En uiteraard moet je rekening houden met de aard van het medium: op Facebook mag je toon veel meer die van een gewoon gesprek zijn. Het is een goede gewoonte om op Facebook altijd afbeeldingen te gebruiken, hetzij als stand-alone content, hetzij ter ondersteuning van de rest van je content. Het werkt bijvoorbeeld heel goed om een citaat of andere korte tekst in je afbeelding op te nemen. Ook hiervoor kan je weer uitstekend gebruik maken van Canva. Je kunt in principe gebruik maken van verschillende formaten, maar ervan uitgaande dat je content het vaakst op een mobiel apparaat bekeken zal worden, zijn vierkante afbeeldingen aan te raden. Ga uit van 1200 x 1200 pixels en het ziet er strak uit.

Pinterest

Pinterest is volledig visueel ingesteld. Een perfecte plek om meer diepgaande afbeeldingen te delen en te spelen met verschillende vormen en afmetingen. Je kunt op Pinterest net als op Facebook en Twitter quotes en korte titels delen, maar bijvoorbeeld ook langere how-to’s en infographics. Een paar handige online tools voor het maken van infographics zijn Piktochart en easel.ly. Hiermee kun je goed uitziende visuele content maken die ook nog eens diepgaand informeert.

SlideShare

SlideShare is in Nederland nog steeds ondergewaardeerd, maar het is een prima medium om je content uitgebreid te herwerken. Neem je lijst of samenvatting uit stap 1, verdeel dit onder in pagina’s, zoek een paar sprekende afbeeldingen, en maak een SlideShare presentatie. Of maak, als je al een PowerPoint presentatie hebt, hier in luttele minuten een SlideShare presentatie van. Gebruik je tekst slim: niet te veel, maar genoeg om diepgaand te kunnen informeren. Je presentatie moet tenslotte wel op zichzelf kunnen staan, want jij bent er niet bij om toelichting te geven. En nog een tip: ik behandel LinkedIn hier niet, maar het is ook heel eenvoudig om je SlideShare presentatie(s) aan je LinkedIn profiel te hangen.

YouTube

Video lijkt misschien nog wel de meest bewerkelijke vorm van content. Dat kan het ook zijn, als je van nul begint. Maar niet als je bestaande content kunt herwerken. Neem bijvoorbeeld de SlideShare presentatie die je net hebt gemaakt, en optimaliseer hem voor YouTube. Je hebt tenslotte al een slideshow, het enige wat er nog bij moet is wat audio of muziek. Misschien een paar simpele animaties, en klaar is je YouTube video. Je kunt natuurlijk ook heel eenvoudig een korte video maken waarin jij een samenvatting geeft van je blog artikel. Link erbij naar het volledige artikel, en klaar!

Krijg je toch liever hulp?

Vul het contactformulier in en ABCwebsites neemt snel contact met je op om te bespreken hoe jij het beste ondersteund kan worden bij het verzorgen van je content.