Eens in de zoveel tijd rolt Google een update uit die de hele internetwereld op zijn kop zet. Vaak wordt dat pas nadien duidelijk, wanneer zoekresultaten ineens sterk veranderen. Dit keer komt er echter een update aan die zo’n enorme impact zal hebben op de vindbaarheid van websites, dat Google ‘m van tevoren heeft aangekondigd. Hierdoor heb je nog tijd om je website aan te passen of te vernieuwen. Wat er nu gaat veranderen? In een notendop: de mobiel vriendelijkheid van een website gaat een sterke rol spelen in hoe hoog een site in Google komt te staan. Zet jij als ondernemer je website in om klanten te trekken of andere zakelijke doelen te bereiken? Zet dan 21 april in grote rode letters in je agenda – op die dag begint Google met de mobiel vriendelijke update.

Google kondigde de update onlangs aan op hun Webmaster Central Blog. Dit is wat ze schreven:

“Vanaf 21 april wordt mobiel vriendelijkheid een veel belangrijker ranking signaal. Deze verandering heeft betrekking op mobiele zoekopdrachten in alle talen wereldwijd, en zal een aanzienlijke impact hebben op onze zoekresultaten. Hierdoor zullen gebruikers makkelijker relevante zoekresultaten van hoge kwaliteit kunnen vinden die geoptimaliseerd zijn voor hun apparaten.”

“Mobilegeddon”

Google doet dit dus om gebruikers van de zoekmachine te helpen met het vinden van content die geschikt is om op een mobiel apparaat te lezen. Het belang van deze update voor ondernemers met een website valt niet genoeg te benadrukken. Met enig gevoel voor dramatiek wordt 21 april zelfs al aangekondigd als “Mobilegeddon”. Echt overdreven is dit niet eens. Op dit moment is al meer dan de helft van alle internetverkeer mobiel, en dat neemt alleen nog maar toe. Als Google jouw website niet geschikt vindt voor mobiel gebruik, kan al het verkeer dat je nu via mobiele zoekopdrachten binnenkrijgt, straks zomaar opdrogen. Bovendien bestaat er volgens Google niet zoiets als ‘een beetje mobiel vriendelijk’. Het is heel zwart-wit: je site (of eigenlijk je webpagina, want de update werkt op paginaniveau) wordt goedgekeurd of niet. Mobiel vriendelijke webpagina’s komen hoger in de ranking, en niet-mobielvriendelijke sites vallen naar een lagere plek in de zoekresultaten.

Even een kleine uitstap: als je niet weet waar jouw website bezoekers vandaan komen, wordt het tijd om Google Analytics te installeren. Op die manier weet je precies hoeveel verkeer je website trekt, waar de bezoekers vandaan komen en wat ze op je site doen.

Test of je website mobiel vriendelijk is

Hoe weet je nu of Google jouw website mobiel vriendelijk vindt? Je kunt hier op 3 manieren achterkomen:

1. Google jezelf op je smartphone. Zie je in grijze letters ‘Voor mobiel’ staan, dan zit je goed.

mobiel vriendelijk test op je smartphone

 

2. Gebruik de officiële test die Google hiervoor beschikbaar heeft gesteld. Geef je URL op en je hebt meteen duidelijkheid. Op deze pagina vind je trouwens ook links naar Google’s aanbevelingen omtrent mobiele bruikbaarheid.

Mobielvriendelijke test

 

3. Voor gevorderden: als je gebruik maakt van Google Webmaster Tools, kan je onder het kopje ‘mobiele bruikbaarheid’ zien of Google problemen heeft met de mobiel vriendelijkheid van je website.

Website niet mobiel vriendelijk?

Goed, je hebt de test gedaan en in het ergste geval vindt Google jouw website niet geschikt voor mobiel gebruik. Wat nu? Je hebt een aantal keuzemogelijkheden:

  1. Naast je reguliere website een aparte mobiele site laten maken. Voordeel is dat dit redelijk snel gerealiseerd kan worden, nadeel is dat je dan twee websites moet onderhouden. Zeker voor de kleine ondernemer die al moeite heeft om één website regelmatig van nieuwe content te voorzien, kan dit lastig zijn.
  2. Je huidige website laten aanpassen naar een responsive design. Voordeel is dat je nog even verder kunt met je huidige website, nadeel is dat dit flinke kosten met zich meebrengt. Bovendien is het oorspronkelijke ontwerp van je website niet gemaakt met responsiveness in het achterhoofd, waardoor de mobiele ervaring toch tegen kan vallen. Dan is Google wel blij, maar je bezoekers wat minder.
  3. Zeker als je toch al aan het dubben was of je niet eens een nieuwe website moest laten maken, kan dit het moment zijn om de knoop door te hakken. Als je een nieuwe website laat maken, kies dan voor responsive design, zodat je website zich automatisch aanpast aan het scherm waarop hij wordt vertoond en je site op elk apparaat voor een optimale webervaring zorgt. Ook financieel is dit een goede optie: hoewel je nu kosten maakt, zul je in de toekomst geen kosten hebben om je website telkens weer aan te passen aan nieuwe browsers of apparaten.
  4. Ik raad het absoluut niet aan, maar je kunt de update natuurlijk ook gewoon negeren. Bijvoorbeeld omdat je geen waarde hecht aan verkeer vanuit Google, of omdat je vanuit je Google Analytics statistieken weet dat jouw bezoekers de uitzondering op de regel zijn en vrijwel alleen maar op desktops werken…

Welke keuze je ook maakt, 21 april komt snel dichterbij. Zorg dus dat je er klaar voor bent!

Nog snel een responsive website laten maken?

ABCwebsites heeft een websitepakket voor elk budget
Bekijk de mogelijkheden