Even met een open deur beginnen: wie een website heeft, wil dat deze bezocht wordt. Brochures laat je tenslotte ook niet in de la liggen, en visitekaartjes deel je uit. Je wilt dus traffic naar je website. En om bezocht te worden, moet je website vindbaar zijn. Meestal bedoelen we daarmee ‘vindbaar in Google’. Niet voor niets is het beroep van SEO-specialist (search engine optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) in opmars. Maar wat je nu precies moet doen om hoog in Google te ranken, daar zijn de experts het niet altijd over eens. En Google zelf zal ons ook niet wijzer maken: zij geven weliswaar af en toe hints, maar zullen nooit uit de doeken doen hoe hun algoritme precies werkt. Dat blijft het geheim van de smid. Over veel SEO-strategieën zijn de experts het overigens wel eens. Bijvoorbeeld dat goede content cruciaal is en dat zoektermen nog steeds van belang zijn. Waar nogal eens wat discussie over is, is SEO en social media: in hoeverre hebben social media invloed op de vindbaarheid van je website?

Volgens het jaarlijks onderzoek van SearchMetrics naar SEO ranking factoren is de correlatie tussen sociale signalen (retweets, likes, shares, votes, pins, reviews, etc.) en een hoge ranking in Google zeer groot. Nu is een correlatie nog geen causaal verband, maar er is wel steeds meer consensus dat social media belangrijk zijn voor de vindbaarheid van een website. Voor ondernemers met een website die onderdeel is van hun groeistrategie, luidt de boodschap dan ook: je kunt niet óf voor SEO óf voor social media kiezen, SEO en social media zijn met elkaar verweven en versterken elkaar.

SEO en social media: waar raken ze elkaar?

Er zijn tenminste vier manieren waarop SEO en social media met elkaar verweven zijn:

  1. Goede content zorgt voor interactie

    Hoe belangwekkend je content ook is, als niemand het ziet, doet het ook niks voor je vindbaarheid. Natuurlijk moet je je nieuwsbrieven zeker blijven versturen naar je mailing list, maar door content ook via social media te verspreiden wordt je bereik vele malen groter. Bovendien bereik je dan niet alleen diegenen die jou en je product al kennen, maar vooral ook anderen in je doelgroep die nog niet eerder met je bedrijf in aanraking kwamen. Door op social media de interactie aan te gaan, verhoog je de kans dat je content gelezen en gedeeld wordt. En dat maakt jouw website weer relevanter in de ogen van Google.

  2. Sociale invloed leidt tot goede linkbuilding

    Bij het bepalen van hoe relevant jouw website is voor zoekers, kijkt Google onder meer naar de hoeveelheid en de kwaliteit van links die vanaf andere websites naar jouw website leiden. Het loont dus om te weten wie in jouw branche de meeste sociale invloed heeft. Lukt het je om hen naar jouw content te laten linken, dan stijgt de marktwaarde van jouw content.

  3. Google geeft gepersonaliseerde resultaten

    Waar zoekresultaten vroeger voor iedereen hetzelfde waren, is dit al jaren niet meer het geval. Google stemt de zoekresultaten af op het profiel van de zoeker. Dat zie je bijvoorbeeld in lokale zoekresultaten: iemand die in Groningen zoekt naar ‘Italiaans restaurant’ krijgt een lijst van eetgelegenheden in Groningen, terwijl iemand die in Maastricht dezelfde zoekterm intypt, vooral adressen krijgt van restaurants in die stad. Hetzelfde geldt voor het sociale profiel van de zoeker. Als die zoeker regelmatig sociale interactie heeft met bepaalde merken – bijvoorbeeld door hen te retweeten op Twitter of te liken op Facebook – zullen die merken hoger in de lijst eindigen wanneer de gebruiker naar gerelateerde zoektermen zoekt.

  4. SEO en social media zijn dynamisch

    Als je eenmaal een goede ranking op Google hebt bereikt, kun je niet op je lauweren rusten. SEO vereist voortdurend aandacht, en de manier om interessant te blijven is het produceren van nieuwe, relevante content. Datzelfde geldt voor social media. “Use it or lose it” is hier het credo, je moet aanwezig zijn en blijven. Kwaliteit en consistentie, daar draait het om.

De trouwe lezer van deze blog zal inmiddels veel principes uit de inbound marketing hebben herkend. Niet voor niets vormen zowel social media als optimalisering belangrijke bouwstenen voor inbound marketing. Zeker voor kleinere spelers als ZZP’ers of ondernemers in het MKB, kan het ondanks alle SEO-inspanningen moeilijk zijn om goed te ranken op Google. De concurrentie is enorm. Gelukkig zijn er nog andere manieren om traffic naar je website te krijgen. Bijvoorbeeld via een blog, of via sociale media. Inbound marketing draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al op zoek zijn naar jouw product en dat je die content online deelt. Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, trek je op natuurlijke wijze bezoekers naar je website.

Versterk je sociale signalen

Hoewel er misschien geen directe relatie is tussen SEO en social media, is er dus wel een sterke correlatie tussen de twee. Een Facebook post die vaak gedeeld wordt, doet het waarschijnlijk ook goed in blogs en andere social media. Google traceert de afzender en geeft deze credits in de vorm van een hogere ranking. Wat kun je nu doen om je sociale signalen te versterken en daarmee wellicht je SEO ranking te verhogen? Een paar SEO en social media tips:

  1. Gebruik social media om je content te promoten
  2. Ga op social media de interactie aan met je doelgroep en creëer een oprechte relatie met hen
  3. Gebruik de juiste metatags in al je sociale content
  4. Zoek de invloedrijke sociale afzenders in je branche en communiceer met hen
  5. Maak al je content deelbaar
  6. Leun niet tevreden achterover: die goede ranking in Google is ook zo weer weg