Spannende tijden! Je bent als ZZP’er voor jezelf begonnen en je mag jezelf nu een starter noemen. Of je bent al een tijdje ondernemer in het MKB en wil nu wel eens serieus werk maken van je acquisitie. Je wilt dus een professionele website laten maken. Om precies te zijn: je wilt een goedkope website laten maken. Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de prijs van een website. Want je weet dat een goede website voor nieuwe klanten zorgt, maar je weet ook dat een slechte website ze in nog rapper tempo weer wegjaagt. Waar moet je op letten als je een website wilt laten bouwen? Gebruik deze checklist bij je keuze voor een webdesigner.

Weet wat je wil – waarom en voor wie een website laten maken?

Denk nog voor je een webdesigner kiest, goed na over het hoe en waarom van een website laten maken. Niet iedere ondernemer heeft dezelfde doelstellingen of dezelfde doelgroep. Definieer daarom voor jezelf wat je wilt bereiken, niet zozeer met je site, maar met je onderneming. Wat is je zakelijk doel? Als starter heb je waarschijnlijk al een business plan geformuleerd waarin je antwoord geeft op die vraag. Een website dient om dat doel te helpen bereiken, maar is geen doel op zich. Een goede webdesigner helpt je met het bouwen van een website die niet draait om toeters en bellen, maar die de juiste functionaliteiten inzet om je doelstellingen te helpen halen. Een aantal vragen die je jezelf zou moeten stellen voor je een webdesigner selecteert:

  • Wat wil je dat je bezoekers op je website komen doen? Moeten ze je informatie lezen of bekijken, wil je dat ze hun contactgegevens achterlaten, zie je graag dat ze content downloaden, is het doel dat ze iets kopen?
  • Wie zijn de mensen uit je doelgroep? Hoe ziet je ideale klant eruit? En hoe ga jij die ideale klant aantrekken en blij maken?
  • Is jouw doelgroep vooral gebonden aan desktop computers of zijn ze juist ontzettend mobiel? Het antwoord op deze vraag vertelt je of je voor responsive webdesign zou moeten kiezen.
  • Hoe ziet je concurrentie eruit? Hoe presenteren zij zich online, en met z’n hoevelen zijn ze? Hoe zien hun websites eruit? Zijn er kansen om een ‘thought leader’ te worden door een relevante mix van sociale media?

Bepaal je budget én de tijd die je in je website wilt steken

Hoeveel wil of kan je uitgeven? Het zal je niet verbazen: een website laten maken kan je zo gek maken als je zelf wilt. En naast geld is ook tijd belangrijk voor jou als ondernemer. Vraag jezelf dus tijdig af hoeveel tijd je zelf in je website wilt steken – zowel in de ontwikkelingsfase als daarna. Zoek je een ontwerper die veel overleg nodig heeft of heb je liever een webdesigner die vrij zelfstandig tot een ontwerp komt? Dit zijn een aantal zaken die van invloed zijn op de kosten van webdesign:

  • Kies je voor een website die helemaal van de grond af wordt ontworpen en opgebouwd of kies je voor een webdesigner die bijvoorbeeld werkt met WordPress thema’s? Voor de prijs van een website maakt dat nogal wat uit.
  • Ben je al enige tijd ondernemer en heb je al een website? Of misschien heb je toen je als ZZP’er begon al een domeinnaam vast laten leggen? Een webdesigner kan een domeinnaam en hosting voor je regelen, of je bestaande website overzetten naar een nieuw ontwerp.
  • Over het algemeen verwachten webdesigners dat jij zelf content aanlevert. Heb je daar geen tijd of talent voor, dan zal je het creëren van content moeten uitbesteden. Bijvoorbeeld aan een tekstschrijver die goed kan schrijven voor het web. Maar ook als je wel zelf content aanlevert, wil je misschien wel dat de webdesigner deze zowel taalkundig als SEO-kundig redigeert (SEO = Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie).
  • Hoeveel tijd wil je spenderen aan maandelijks onderhoud? Want dat er af en toe onderhoud gepleegd moet worden, is wel zeker. Maar wil je dat zelf doen of kies je voor een maandelijks abonnement om je website te laten beheren, zodat je er geen omkijken meer naar hebt?
  • Heb je misschien al sterke visuele content, zoals foto’s, video’s, huisstijlelementen of afbeeldingen? Of besteed je het zoeken naar passende visuele content ook uit aan je webdesigner?
  • Zelfs met uitstekende zoekmachineoptimalisatie kan het geruime tijd duren voordat je als nieuwkomer een goede positie in de Google zoekresultaten bereikt. Adverteren op Google kan een goed idee zijn als je meteen zichtbaar wilt zijn op Google. Door het cost-per-click karakter is Google AdWords in te zetten voor elk budget en zo lang of kort als je zelf wilt.

Denk vooruit: wat gebeurt er nadat je je website hebt laten maken?

Zou het niet heerlijk zijn als je een website kon laten maken en vervolgens tevreden achterover kon leunen terwijl de website deed waar hij voor ontwikkeld was? De lancering van een website is echter nog maar het begin. Denk dus goed na of je ook na het online gaan van je site nog hulp nodig hebt van je webdesigner en of deze alles biedt waar jij behoefte aan hebt:

  • Je moet continu proberen de vindbaarheid van je site te verbeteren.
  • Je moet updates verzorgen, zowel technisch als in je content.
  • Hoe regel je goede backups, zodat je door één klein foutje niet je halve website kwijtraakt?
  • Hoe ga je meten hoe goed je website functioneert en waar er kansen liggen om te verbeteren?
  • Weet jij hoe je webstatistieken moet interpreteren en omzetten in verbeteringsacties?
  • Wat als je na een tijdje wilt veranderen van hostingservice of zelfs van je webdesigner? Tip: regel dit van tevoren in het contract, zodat je niet tot in lengte van dagen vast zit aan je designer.

Niet alleen de prijs van een website telt. Wat vind je van de webdesigner?

Bij het website laten maken is het dus belangrijk om uit te gaan van je doelstellingen op korte en lange termijn en de tijd en geld die je als ZZP’er in je website wilt steken. Vergeet daarbij niet om de webdesigner die je op het oog hebt tegen je eigen meetlat te leggen:

  • Is deze aanbieder vooral ontwerper, of heeft hij ook ervaring met al die andere zaken waar je wellicht hulp bij nodig hebt?
  • Heeft de webdesigner oog voor het grotere plaatje? Denk aan online marketing, zoekmachineoptimalisatie (SEO), doelgroepmarketing, integratie met sociale media, et cetera.
  • Hoe ziet zijn eigen website er uit? Heeft de site recente content, bijvoorbeeld in de vorm van een blog? Werkt alles zoals het moet werken? Zijn de ‘features’ functioneel of meer van het type ‘kraaltjes en spiegeltjes’?
  • Controleer of het hier om een legitiem bedrijf gaat, bijvoorbeeld door bij de Kamer van Koophandel te zoeken in het Handelsregister.
  • En tot slot een kleine waarschuwing: geloof niemand die beweert je voor een luttel bedrag op de eerste plaats in Google te kunnen laten komen. Het zijn dan óf aanbieders die je laten ‘ranken’ voor obscure zoekwoorden waar jouw klanten helemaal niet op zoeken, óf zogenaamde ‘keyword stuffers’ waarmee je het risico loopt om op Google’s zwarte lijst te komen. Te mooi om waar te zijn? Dan is het dus meestal niet waar…