Toegegeven, we moeten soms best lachen om de anekdotes die web developers over hun klanten delen op de website Clients from Hell. De onwetendheid van sommige opdrachtgevers werkt behoorlijk op de lachspieren. Onze favoriet: de klant die verbaasd was dat zijn webbouwer een rekening stuurde – hij was immers een ‘freelancer’ en geen ‘paidlancer’… Goed, tegen dat soort onwetendheid is geen kruid gewassen. Maar als het gaat om technische kennis, mogen we het onze klanten toch niet kwalijk nemen als zij iets niet weten of niet helemaal begrijpen? Een ZZP’er of ondernemer in het MKB wil bezig zijn met zijn product en zijn klanten, niet met het bouwen van een website. Zij komen juist bij ons om een website te laten maken, zodat zij tijd overhouden om te doen waar zij goed in zijn. En als we heel eerlijk zijn, zou er ook best een website gemaakt kunnen worden met de titel ‘Web developers from Hell’. Ben je op zoek naar een webbouwer, vraag dan goed door en zorg dat je in ieder geval de volgende types vermijdt.

1. De keyword stuffer

Het overmatig gebruiken van keywords in bijvoorbeeld metatags is een van de redenen dat zoekmachines als Google nog maar weinig waarde hechten aan dit soort tags. Waar het voorheen reden kon zijn om bij Google op het strafbankje te komen, is het nu volkomen waardeloos geworden. Pas dus op voor de keyword stuffer: hij is niet alleen onethisch bezig, maar zijn kennis van SEO is al jaren niet meer bijgewerkt.

keyword stuffing

2. De ‘mijn eigen site is in ontwikkeling’ webbouwer

Ook bekend als ‘bij de loodgieter lekt de kraan ook wel eens’ of ‘mijn andere auto staat bij de garage’. Onzin natuurlijk: als je wilt weten wat voor soort website een developer voor je kan maken, check je zijn eigen website. Een paar belangrijke dingen om op te letten:

  • Hoe ziet zijn website er uit?
  • Heeft de site recente content, bijvoorbeeld in de vorm van een blog?
  • Werkt alles zoals het moet werken?
  • Zijn de ‘features’ functioneel of meer van het type ‘kraaltjes en spiegeltjes’?

I'm a web developer

3. De ‘ik laat je nooit meer gaan’ webbouwer

Er zijn natuurlijk uitstekende redenen te bedenken waarom je als opdrachtgever voor een langdurige relatie met je webbouwer kiest. Hij kent je site als geen ander, dus wijzigingen of uitbreidingen zijn door hem zo doorgevoerd. Ook het doorvoeren van de designkeuzes in afgeleide (social) media is bij hem in goede handen. Maar wat als je niet tevreden bent? Of gewoon toe aan wat anders? Zorg dat je beschikt over alle inloggegevens, dat je weet waar je site wordt gehost, dat jij eigenaar bent van je domeinnaam, etc. Regel dit het liefst van tevoren in een contract, zodat je niet tot in lengte van dagen vast zit aan je webbouwer.

stalker webbouwer

4. De ‘tuurlijk kan ik je in een week bovenaan Google krijgen’ SEO expert

Geloof niemand die beweert je voor een luttel bedrag op de eerste plaats in Google te kunnen laten komen. Het zijn dan óf aanbieders die je laten ‘ranken’ voor obscure zoekwoorden waar jouw klanten helemaal niet op zoeken, óf zogenaamde ‘keyword stuffers’ waarmee je het risico loopt om op Google’s zwarte lijst te komen. Wees je er daarnaast van bewust dat SEO tijd kost. De resultaten van zoekmachineoptimalisatie zijn niet van de ene op de andere dag zichtbaar. Gemiddeld duurt het zes tot twaalf maanden voordat een website de gewenste positie in Google bereikt.

deadlines

5. De techneut die marketing en communicatie maar lastige bijzaken vindt

Je laat als ZZP’er of ondernemer in het MKB niet zomaar een website maken. De website is middel, geen doel. Als je het goed doet, kan je website het middelpunt vormen van al je online marketing activiteiten en zorgen voor leads en nieuwe klanten. Je content heb je gemaakt na zorgvuldig zoekwoordenonderzoek. Updates – bijvoorbeeld nieuws, of een blogbericht – deel je via de sociale media waar je klanten zich het liefst ophouden of via een nieuwsbrief. Je richt je online marketing zo in, dat je klanten – en niet zomaar klanten, maar de klanten die jij wilt hebben – naar je website komen en daar converteren. Vermijd daarom de web designer zonder verstand van of affiniteit met online marketing. Kies dus niet alleen voor de mooie plaatjes, voor een prachtige look en feel, maar bedenk vooral wat jouw klanten op je site komen doen en hoe je het hen zo makkelijk mogelijk kunt maken.

communicatie

6. De ‘kwaliteit kent geen tijd’ webbouwer

Sta erop dat je samen – webbouwer en opdrachtgever – een heldere en realistische planning maakt. Verwacht geen wonderen: goed webdesign kost tijd. Maar pas op voor een web developer die aangeeft dat de site klaar is als hij klaar is. Ook project management vaardigheden zijn onmisbaar voor allround webbouwers.

deadlines

7. De ‘die responsive design hype gaat wel weer over’ webbouwer

Waarom zou je niet kiezen voor responsive design? Een responsive website is zo gebouwd dat de site zich automatisch aanpast aan elk scherm en elk apparaat. Hiermee verlies je niets van de functionaliteit en niets van de inhoud, maar zorg je er wel voor dat je bezoekers ook op hun smartphone of tablet een prettige ervaring hebben met je website. Bijkomend voordeel: je hoeft niet langer twee websites in de lucht te houden: een desktop versie en een mobiele versie.

responsive