In dit artikel laat ik zien hoe je als ondernemer zelf zoekwoordenonderzoek kunt doen met behulp van een aantal gratis tools. Wil je meer weten over SEO in het algemeen? Check dan dit blog artikel over de meest gestelde vragen over SEO.

SEO (search engine optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) is en blijft belangrijk voor iedere ondernemer met een website. Een goed doordachte SEO-strategie kan het verschil maken tussen gevonden worden in Google of anoniem achterblijven in een stoffig hoekje van het internet. Ondanks wijzigingen in Google’s algoritme blijft zoekwoordenonderzoek aan de basis liggen van veel van je SEO-activiteiten. Wanneer je een nieuwe website laat maken of als je je huidige site wilt optimaliseren, wil je weten op welke zoekwoorden je zou moeten “ranken” in de Google-resultaten. En ook wanneer je aan content marketing of inbound marketing doet, is onderzoek naar  de juiste zoektermen onmisbaar, evenals wanneer je een Google AdWords campagne wilt inzetten om de hoeveelheid verkeer naar je website te verhogen. Zoekwoorden onderzoek is zelfs handig om inspiratie op te doen voor nieuwe content: als je weet waar mensen naar zoeken, kan jij het antwoord op hun vragen in nieuwe content vervatten.

Zoekwoordenonderzoek is dus belangrijk. Nu kun je dit uitbesteden, maar je kunt als ondernemer ook veel zelf doen. Tenslotte ken jij je product, markt en doelgroep beter dan wie ook. Er is een groot aantal gratis tools beschikbaar dat je hiervoor kunt gebruiken. Welke tools je kiest hangt vooral af van je doelstelling en de fase van je onderzoek. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar zo veel mogelijk ideeën, synoniemen en alternatieve spellingen? Of wil je weten welke keywords je concurrenten gebruiken? Of ben je al wat verder gevorderd in je onderzoek en wordt het tijd om keuzes te maken en in te zoomen op een beperkter aantal zoektermen?

Zoekwoordenonderzoek brainstorm tools

In de eerste fase van je zoekwoordenonderzoek gaat het erom zoveel mogelijk zoekwoorden te verzamelen die met je onderwerp te maken hebben. Begin altijd met je eigen creativiteit: maak een lijstje van zoekwoorden op basis van je eigen ervaringen, je product en je klanten. Belangrijk is wel om niet in je eigen perspectief te verzanden. Het zal je verbazen hoe groot de verschillen kunnen zijn tussen de woorden die jij gebruikt om je product te beschrijven en de woorden die je potentiële klanten gebruiken om aan te geven waar zij behoefte aan hebben. Denk dus ook aan synoniemen en alternatieve spellingen van je zoekwoord (bijvoorbeeld: hoewel ik zelf spreek van ‘zoekwoordenonderzoek’, wordt dit in veel zoekopdrachten los geschreven, dus als ‘zoekwoorden onderzoek’). Bovendien is het belangrijk om je te realiseren dat Google tegenwoordig streeft naar semantische zoekresultaten: Google probeert te achterhalen wat de intentie van een zoeker is en kijkt daartoe vooral naar de betekenis van de zoekopdrachten en van de woorden op je website.

Gebruik de volgende hulpmiddelen om je lijst met zoektermen flink uit te breiden en ideeën op te doen:

Google

Begin in de Google search box iets te typen en je zult zien dat Google zelf aanvullingen voorstelt. Zo begon ik met het woord ‘zoekwoorden’ en werd ik er door Google Suggest op gewezen dat er in deze periode veel gezocht wordt op ‘zoekwoorden onderzoek’, ‘zoekwoorden analyse’ en ‘zoekwoorden tool’. Voordeel hiervan is dus dat het om zoektermen gaat die daadwerkelijk en door echte mensen gebruikt worden.

zoekwoorden onderzoek tool Google

Je kunt zelfs met wildcards werken, bijvoorbeeld ‘beste _ in Amsterdam’ geeft suggesties over restaurants, clubs, coffeeshops en hotels in Amsterdam.

zoekwoorden onderzoek tool Google wildcardYoast Suggest

Met de Yoast Suggest Tool krijg je álle suggesties rondom een woord, die je bovendien gemakkelijk naar csv kunt exporteren. Daarna klik je nog eens verder op enkele suggesties, en voor je het weet heb je een gigantische berg zoektermen. Yoast laat je zoeken in vijf talen: Engels, Nederlands, Frans, Duits en Spaans.

zoekwoorden onderzoek tool Yoast

Übersuggest

Ook Übersuggest is een gratis tool dat suggesties doet voor zoekwoorden. Je kunt de tool instellen op elke gewenste taal en daarnaast nog specifiek laten zoeken binnen het web, afbeeldingen, nieuws, shopping, video of recepten. Ook hier kun je doorklikken voor dieper gelegen resultaten. De keywords die je wilt bewaren kun je eenvoudig selecteren en naar je clipboard kopiëren.

zoekwoorden onderzoek tool Ubersuggest

 

Keyword Shitter

Ik zou zelf de naam niet hebben gekozen, maar Keyword Shitter doet wel wat het belooft. Dit is van alle suggestie tools degene met de minste toeters en bellen.

zoekwoorden onderzoek tool keyword shitter

SerpStat

Net als de meeste tools in deze categorie maakt SerpStat gebruik van daadwerkelijke zoekopdrachten in Google. Je kunt kiezen voor welk land en welke taal je resultaten wilt laten zien en de resultaten opslaan in een txt-bestand.

zoekwoorden onderzoek tool serpstatKeyword Tool

Naast de bijna standaard functionaliteiten zoals suggesties en kopieermogelijkheid heeft de Keyword Tool het voordeel dat je niet alleen Google resultaten te zien krijgt, maar ook specifiek kunt zoeken binnen YouTube, Bing en de App Store. Handig als je content voor die kanalen wilt optimaliseren.

zoekwoorden onderzoek tool Keyword Tool

Google Trends

Google Trends geeft de populariteit van één of meer zoektermen over de tijd weer (zie verderop voor hoe je dit kunt gebruiken in je keuzeproces). Daarnaast geeft deze tool echter ook gerelateerde zoekopdrachten weer, mét aantallen en een indicatie of het hier om een stijger of een daler gaat.

zoekwoorden onderzoek tool Google Trends

Zoekwoordenonderzoek naar de keywords van je concurrent

Onderzoek naar zoekwoorden draait niet alleen om je eigen content en je eigen keywords. Idealiter vind je zoektermen waar veel naar gezocht wordt en waar nog maar weinig concurrentie voor bestaat (dus: waarvoor nog niet veel websites zijn geoptimaliseerd). Daarnaast komt concurrentie ook om de hoek kijken bij het vaststellen van je doelstellingen. Als je ambitieus bent, wil je misschien ook wel ranken op de zoekwoorden waarop je concurrent het goed doet. Of je wilt weten wat diegene zo goed doet dat hij helemaal bovenaan in Google eindigt. Zodat jij het nog net even beter kunt doen…

SEMrush

Naast een betaalde versie biedt SEMrush ook een gratis hulpmiddel waarmee je precies kunt achterhalen op welke keywords jouw concurrent goed scoort als het gaat om organische én betaalde zoekresultaten. Je kunt zoeken in 26 landen en de traffic vanuit zoekresultaten over de tijd bekijken. Ook de belangrijkste concurrenten worden weergegeven. Je kunt zelfs de Google AdWords advertenties van je concurrent inzien.

zoekwoorden onderzoek tool SEMrush

MozBar

SEO consultant Moz heeft een browserextensie ontwikkeld voor Chrome en Firefox waarmee je rechtstreeks vanaf een webpagina (bijvoorbeeld die van je concurrent) een aantal SEO-aspecten kunt inzien. In het voorbeeld hieronder heb ik de extensie aangezet op de homepage van bol.com. Je ziet dan een groot aantal SEO-aspecten. Interessant in het kader van dit artikel zijn de meta keywords die staan ingesteld.

zoekwoorden onderzoek tool MOZbar

 

Wordtracker Scout

Ook Wordtracker Scout is een Chrome extensie. Deze tool is heerlijk in zijn eenvoud. Een wordcloud geeft je een samenvatting van de op de pagina gebruikte woorden, maar je kunt de keywords ook als lijst inzien en downloaden. Ook mooi: per zoekwoord krijg je zoekvolume en concurrentie te zien. Daarmee past Wordtracker Scout ook uitstekend in onderstaande categorie van tools die helpen bij de uiteindelijke keuze van zoekwoorden.

zoekwoorden onderzoek tool Wordtracker Scout

 

Tools die helpen bij het kiezen van zoekwoorden

Nadat je met bovenstaande tools een lekker lange lijst van mogelijke trefwoorden hebt samengesteld, moet je op een gegeven moment wel gaan kiezen. Welke zoekwoorden gaan het worden? Met welke zoektermen optimaliseer jij je pagina’s of je content, en welke combinatie levert je het meeste verkeer op? Ook voor deze zoekwoorden analyses bestaat een aantal hulpmiddelen.

Google Trends

Hierboven werd Google Trends al genoemd omdat het ook een lijst met gerelateerde zoektermen oplevert. Bovenal is Google Trends echter bedoeld om te weten hoe het aantal zoekopdrachten naar enkele trefwoorden in de loop der tijd fluctueert. Zeker als je in een branche zit waar seizoenen een rol spelen, kun je daar goed gebruik van maken. Bovendien kan deze tool je helpen bij het kiezen tussen twee of drie zoektermen. Zo zie je hieronder dat de zoekterm ‘keywords’ veel meer gebruikt wordt dan de zoekterm ‘zoekwoorden’ en ‘zoektermen’. Met deze informatie op zak kun je dan kiezen of je vooral voor een hoog zoekvolume gaat of juist meer op een niche wilt mikken.

zoekwoorden onderzoek tool Google Trends

Google AdWords Keyword Planner

Voorheen stond dit hulpmiddel op zich en kon iedereen er bij. Inmiddels heeft Google het verplaatst en moet je ingelogd zijn bij Google AdWords om er gebruik van te maken. Overigens wil dat niet zeggen dat je verplicht advertentiegelden moet inzetten – een account aanmaken is voldoende. Deze tool zou ook prima passen onder bovenstaande categorie van brainstorm hulpmiddelen, omdat hij suggesties geeft en ideeën aan de hand doet voor zoekwoorden. De toegevoegde waarde zit ‘m vooral in de overige informatie die deze tool je geeft. Je krijgt inzicht in het zoekvolume van keywords, en in de mate waarop online adverteerders op de zoekterm bieden. De concurrentie-informatie is beschikbaar per targetgroep, land en taal.

zoekwoorden onderzoek tool Google AdWords

Hoe nu verder?

Zoekwoordenonderzoek kan soms wat overweldigend zijn. Met behulp van bovenstaande tools kan je een schier oneindige lijst van keywords genereren. Vervolgens moet je nog wel bepalen welke je wilt gebruiken en hoe je de gekozen zoektermen wilt inzetten. Als je meer wilt weten over hoe dit praktisch in zijn werk gaat, raad ik je dit uitstekende artikel op Frankwatching aan.