Komt dit je bekend voor? Een aantal jaar geleden heb je vol trots je nieuwe website gelanceerd. Dat was nog een hele klus, maar daarna kon je je weer helemaal op je werk concentreren. Naar de website hoefde je niet meer om te kijken, want die deed stilletjes wat hij moet doen: bezoekers trekken en nieuwe klanten genereren. Toch? Maar inmiddels begint het te kriebelen. Je weet eigenlijk niet precies wat je website voor je doet. En diep in je hart vind je die site van je concurrent eigenlijk gewoon veel cooler. Maar ja, het was destijds best een investering. Hoe weet je nu of je een nieuwe website nodig hebt? Stel jezelf de volgende vragen en het wordt snel duidelijk of jouw website toe is aan een redesign.

Is je website geschikt voor mobiel en tablet, en voor nieuwere browsers?

Naar verwachting zal in 2015 meer internetverkeer plaatsvinden via mobiele telefoons en tablets dan via desktop computers. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, mis je dus de helft van je potentiële bezoekers. De belangrijkste vraag die je je daarom kunt stellen is of jouw website geschikt is voor mobiel, hetzij omdat je een aparte mobiele website hebt, hetzij omdat je site responsive is gebouwd. Bezoek je eigen site maar eens op je mobiele telefoon. Werkt het? Kun je makkelijk navigeren? Zijn de knoppen groot genoeg om op te kunnen drukken? Is de belangrijkste informatie meteen te zien? Doet je website er een eeuwigheid over om te laden? Daar hebben mensen namelijk echt het geduld niet meer voor, zeker niet als ze mobiel surfen. En hoe ziet je website er eigenlijk uit in een moderne browser? Internet Explorer 8 is ook al weer zes jaar oud…

Kan je zelf je content aanpassen?

Als ondernemer is het belangrijk om regelmatig op je website te communiceren over acties, aanbiedingen en activiteiten. Dan is het natuurlijk irritant (en afhankelijk van je webbouwer ook prijzig) als je steeds naar je webdesigner moet stappen als je een plaatje wilt veranderen of een paar woorden moet aanpassen. Misschien heb je ooit voor een obscuur CMS (content management systeem) gekozen en zit je daardoor nu vast aan de oorspronkelijke webdesigner. Of misschien heb je geen contact meer met je webbouwer, waardoor je zelf ook nergens meer bij kunt. In het ergste geval komt het zelfs voor dat bezoekers weliswaar je contactformulier invullen, maar dat jij daar geen idee van hebt omdat je niet weet waar de gegevens worden opgeslagen. Dan kost het je dus omzet!

Heeft je website regelmatig nieuwe content?

Ga jij regelmatig terug naar een website waarvan de laatste update alweer een paar jaar geleden is gebeurd? Ik ook niet. En erger: je klanten ook niet. Als zij zien dat de copyright disclaimer in de footer van je site niet actueel is, of dat het laatste nieuwsitem een jaar geleden is geplaatst, denken ze al snel dat het om een verwaarloosde website gaat en haken ze af. Dynamische content is belangrijk, niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor Google. Door regelmatig nieuwe content te plaatsen, bijvoorbeeld op een blog of met nieuwsberichten, wordt je site interessanter voor Google en wordt je sneller gevonden. Bovendien is elke nieuwe pagina of post weer een kans om wat nieuwe klanten te vinden. Kortom: als je al sinds een paar jaar niets hebt veranderd, is het tijd voor een verandering.

Maakt je website optimaal gebruik van je sociale media?

Tien tegen één dat je al zakelijk gebruik maakt van sociale media, of het nu Twitter, Facebook, LinkedIn of Instagram is. Dit is tenslotte waar het grootste deel van de interactie op het web tegenwoordig plaatsvindt. Op zijn minst moeten je sociale media daarom aanwezig zijn op je website, in de vorm van makkelijk te vinden volgbuttons. Beter nog is het als bezoekers jouw content met behulp van sharing buttons rechtstreeks vanaf je site kunnen delen. En nóg beter is het als je je sociale content op je site streamt. Op die manier zijn je sociale updates vanuit bijvoorbeeld Twitter meteen op je website te zien, of heb je interessante YouTube video’s ingebed die veel meer zeggen dan lappen tekst. Zo wordt je content vanzelf een stuk dynamischer.

Gebruik je je website om leads te genereren?

Is jouw website al het prachtige online marketingkanaal dat jou voortdurend helpt om nieuwe leads te genereren? Het is echt een gemiste kans als je bezoekers op je website krijgt – die dus per definitie geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst – waarvan je het bestaan niet eens vermoedt, laat staan dat je weet hoe je ze later kunt benaderen. Op zijn minst moeten mensen je makkelijk weten te vinden, door duidelijke vermelding van je contactgegevens. Maar veel beter is het om in ieder geval wat basale contactgegevens te verkrijgen, zoals een telefoonnummer of e-mail adres, die je later kunt gebruiken in je marketingactiviteiten. Een eenvoudig contactformulier kan al wonderen verrichten – mits je die gegevens dan ook bewaart. Natuurlijk moet je je bezoekers wel verleiden om hun gegevens achter te laten. Bijvoorbeeld door ze wat content aan te bieden die voor hen heel nuttig is, of een mooie aanbieding of korting, waarvoor ze graag ‘betalen’ met een e-mail adres.

Krijgt je website bezoek via Google?

SEO (search engine optimization ofwel zoekmachineoptimalisatie) is cruciaal voor het succes van een website. Wat heb je aan een geweldige website die niemand weet te vinden? Je moet dus zorgen voor goede on-page optimalisatie, en dat je geïndexeerd wordt, en dat je geweldige content hebt waar mensen actief naar zoeken, en dat je – als je een lokale onderneming bent – ervoor zorgt dat je ook als zodanig te boek staat. Maar misschien kan je deze vraag überhaupt niet beantwoorden en heb je geen idee wie je website bezoekt, waar je bezoek vandaan komt en hoeveel bezoekers je eigenlijk trekt? Zorg dan dat je Google Analytics installeert. Dit stelt je in staat om alles goed te meten en om met de blik van je klanten naar je eigen website te kijken.

Ziet je website er uit alsof hij in het begin van de eeuw is gebouwd?

Als je site er oud uitziet, is ‘ie dat waarschijnlijk ook. Zo is het een veeg teken als je website in Flash is gebouwd. Ooit was dit het summum van webdesign, want het zag er (toen) prachtig uit. Maar: bezoekers komen niet naar je site om je design te bewonderen, maar om er iets te doen, om wijzer te worden over een bepaald onderwerp, of om een actie uit te voeren. Bovendien werkt Flash niet op iPhones en iPads, is het traag en ziet het er in 2015 automatisch verouderd uit. Hetzelfde geldt overigens als je website een ‘hippe’ welkomstanimatie met muziek heeft, of een zogenaamde splash page met de woorden ‘enter site’. Is dit het geval bij jouw website? Dan kan het antwoord op de vraag ‘heb ik een nieuwe website nodig’ eigenlijk alleen maar luiden: ‘Ja!’

Je hebt dus een website nodig die werkt voor je bezoekers en die ze overal en altijd kunnen bezoeken. Je wilt een site die tegemoet komt aan de wensen en behoeften van je bezoekers, of die nu informerend of meer actiegericht zijn. Een site die gevonden wordt, die converteert en actief meehelpt aan het realiseren van je bedrijfsdoelen en jou boven je concurrentie doet uitstijgen. Als ABCwebsites je daarmee kan helpen, hoor ik het graag! Vul het contactformulier in en we nemen snel contact met je op.