Een nieuw bedrijf opstarten betekent niet alleen dat je een naam voor je bedrijf moet kiezen. Minstens zo belangrijk is het kiezen van een domeinnaam voor je website. Je website is tenslotte je voornaamste uithangbord. Een domeinnaam kiezen kan lastig zijn; daarom een overzicht van de factoren waarmee je rekening moet houden bij het verzinnen van een goede domeinnaam.
1. Domeinnaam = naam van je website
Het lijkt misschien een open deur, maar in de praktijk kom ik het toch nog wel eens tegen dat de naam van de website anders is dan de domeinnaam. Dat is een slecht idee, om de eenvoudige reden dat je het mensen gemakkelijk wilt maken om naar je site te komen. Als je naam hetzelfde is als dat van je URL (je webadres) weten ze automatisch waar ze naartoe moeten surfen. Bijvoorbeeld: wil je de site van ABCwebsites bezoeken, dan typ je eenvoudig abcwebsites.nl in, en hoef je verder niet te zoeken.
2. Beschikbaarheid
Je kunt nog zo’n geweldige domeinnaam verzinnen, als iemand anders hem al heeft geclaimd heb je er niets aan. Soms kun je overigens wel proberen om de domeinnaam over te nemen, bijvoorbeeld als iemand hem geparkeerd heeft, maar niet nodig heeft. Gewoon vragen in zo’n geval! Om erachter te komen wie de eigenaar van de door jou gewenste domeinnaam is, gebruik je het WHOis register: https://www.whois.net/, of https://www.sidn.nl/whois/ voor Nederlandse domeinnamen. Pas tot slot op voor mogelijke copyright problemen: zorg dat je niet te dicht aanschuurt tegen een bestaande merknaam.
3. Specifiek is beter
Hoe specifieker je domeinnaam, hoe groter de kans dat hij nog niet bezet is. Daarnaast is het goed voor de vindbaarheid in Google om een gerichte naam te kiezen. Ben je bijvoorbeeld vooral actief in een bepaalde regio, dan is het aan te raden om die regio ook in je domeinnaam op te nemen.
4. Relevantie
Uiteraard zoek je een relevante domeinnaam. Tenzij je Apple of Nike bent, is het verstandig om met je domeinnaam uit te dragen wat jouw business is. Ontwerp je bijvoorbeeld websites, dan wil je dat in je domeinnaam duidelijk maken voor je klanten. Ben je monteur, zet dat er dan in.
5. Makkelijk te onthouden
Laten we eerlijk wezen: de domeinnaam ABCwebsites verdient geen originaliteitsprijs. Maar de naam is juist om die reden gekozen: niet heel spannend betekent namelijk ook makkelijk te onthouden. En dat betekent weer dat je klanten gemakkelijk mond-op-mond reclame voor je kunnen maken en dat mensen je website zonder moeite weten te vinden.
Een makkelijk te onthouden domeinnaam is verder niet te lang. Gebruik het liefst maar één of twee woorden en niet te veel karakters. De domeinnamen van de top 100.000 websites bestaan gemiddeld uit negen karakters. Ook moet je domeinnaam gemakkelijk uit te spreken en te spellen zijn, zeker als je geen budget hebt voor een uitgebreide marketingcampagne om je naam bekend te maken.
En een laatste tip: streepjes in je domeinnaam moeten echt een functie hebben, bijvoorbeeld om de spelling te verduidelijken. Hebben ze geen functie, laat ze dan liever weg.