Met je website ranken op de eerste pagina van Google: het is de heilige graal voor elke marketeer en ondernemer met een website. Of je nu wilt of niet, de belangrijkste voorwaarde voor online succes is gevonden worden. Zonder online vindbaarheid is alle tijd en moeite die je in je website steekt min of meer verspilde moeite. En dus zul je als ZZP’er of ondernemer in het MKB aan zoekmachineoptimalisatie moeten werken. Helaas lijkt SEO (search engine optimization) voor veel ondernemers soms wel abracadabra, of juist een wetenschap waar je voor doorgeleerd moet hebben om er zelfs maar aan te kunnen beginnen. En het ís ook niet eenvoudig om hoog in Google te ranken, maar dat wil zeker niet zeggen dat je er als ZZP’er of MKB’er dan maar helemaal niet aan moet beginnen. Dit artikel is een poging om de verwarring te verminderen, door heldere antwoorden te geven op een aantal van de meest gestelde vragen over SEO.

Wat is SEO?

Om maar met de meest basale vraag te beginnen: wat is SEO ofwel zoekmachineoptimalisatie eigenlijk? Wikipedia omschrijft het als volgt:

“Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.”

We weten inmiddels dat een website bouwen niet voldoende is, je moet ook nog gevonden worden. In Nederland betekent dat vooral: op de eerste pagina van Google staan. SEO begint met zoekwoordonderzoek, waarbij je die zoekwoorden bepaalt waarop de website goed zou moeten “ranken” in de Google-resultaten. Dit valt niet mee: ideale zoektermen zijn die woorden waarop veel gezocht wordt en waar weinig websites voor zijn geoptimaliseerd. Uiteraard moeten de zoektermen ook relevant zijn voor de content op je pagina’s. Na de selectie van je zoektermen kan je je pagina’s gaan optimaliseren. Let op: optimaliseer altijd zowel voor Google als voor je menselijke websitebezoekers!

Hoe werkt Google Search?

Deze vraag kunnen we het best door Google zelf laten beantwoorden:

“Wanneer je achter je computer gaat zitten en een zoekopdracht intypt bij Google, krijg je bijna onmiddellijk een lijst van zoekresultaten van over het hele internet. Hoe vind Google de webpagina’s die passen bij jouw zoekopdracht, en hoe bepaalt Google de volgorde van de zoekresultaten? Eenvoudig gezegd, kan je het doorzoeken van het web zien vergelijken met het lezen van een heel dik boek met een indrukwekkende inhoudsopgave of index, die je precies vertelt waar alles staat. Als je in Google zoekt, gebruiken onze programma’s onze index om te bepalen wat de relevantste zoekresultaten zijn die aan je gepresenteerd moeten worden. De drie belangrijkste processen daarbij zijn: crawling (weet Google dat je site bestaat), indexing (kan Google je site indexeren), en serving (heeft je site goede en nuttige content die betrekking heeft op de zoekopdracht).”

Hoe werkt Google Search - infographic SEO zoekmachineoptimalisatie

Wat is crawlen?

Google geeft zelf de volgende omschrijving:

We gebruiken softwareprogramma’s die ‘webcrawlers’ worden genoemd, om openbaar beschikbare pagina’s te ontdekken. De bekendste crawler heet ‘Googlebot’. Crawlers bekijken webpagina’s en volgen links op die pagina’s, net zoals u zou doen als u zou bladeren door inhoud op internet. Ze gaan van link naar link en brengen gegevens over die webpagina’s terug naar de servers van Google.

Het crawlproces begint met een lijst van webadressen uit eerdere crawls en sitemaps die zijn geleverd door website-eigenaren. Wanneer onze crawlers deze websites bezoeken, zoeken ze naar links voor andere pagina’s die ze kunnen bezoeken. De software besteedt extra aandacht aan nieuwe sites, wijzigingen in bestaande sites en dode links.

Computerprogramma’s bepalen welke sites worden gecrawld, hoe vaak en hoeveel pagina’s van elke site worden opgehaald. Google accepteert geen betalingen om een site vaker te crawlen voor onze internetzoekresultaten. We vinden het belangrijker de best mogelijke resultaten te leveren, omdat dit op de lange termijn het beste is voor gebruikers en dus ook voor ons bedrijf.

Wat is indexeren?

SEO-experts zijn het er onderling niet over eens of je je site actief onder de aandacht zou moeten brengen bij Google. Google weet je site uiteindelijk namelijk toch wel te vinden, zo redeneren sommigen. Anderen wijzen er op dat Google zelf vraagt of je je site wilt indexeren via Google Webmaster Tools. Google geeft de volgende uitleg over indexeren:

Internet kan worden vergeleken met een steeds groter wordende bibliotheek met miljarden boeken, maar zonder centraal opslagsysteem. Google verzamelt de pagina’s tijdens het crawlproces en maakt vervolgens een index, zodat we precies weten hoe we dingen moeten opzoeken. Net zoals een index achter in een boek bevat de Google-index informatie over woorden en hun locaties. Op het meest algemene niveau komt het erop neer dat wanneer u zoekt, onze algoritmen uw zoektermen opzoeken in de index om de bijbehorende pagina’s te vinden.

Hierna wordt het zoekproces veel complexer. Als u zoekt naar ‘honden’, wilt u niet een pagina waarop het woord ‘honden’ honderden keren voorkomt. U wilt waarschijnlijk foto’s, video’s of een lijst met hondenrassen te zien krijgen. De indexeringssystemen van Google houden rekening met veel verschillende aspecten van pagina’s, zoals het tijdstip van publicatie, of de pagina’s foto’s en video’s bevatten, en nog veel meer. Met de Kennisgrafiek blijven we verder gaan dan alleen zoekwoordovereenkomsten om een beter inzicht te krijgen in de mensen, plaatsen en dingen waarin u bent geïnteresseerd.

Hoe lang duurt het voordat Google mijn website indexeert?

Google doet nooit uitspraken of beloftes over hoe lang het crawlen en indexeren van een site zal duren. Het enige wat ze willen zeggen is dat ‘het enige tijd kan kosten en van vele factoren afhankelijk is’. De ervaring leert dat indexering soms in een paar dagen gepiept is maar soms ook wel weken of zelfs maanden kan duren. Dit hangt onder meer af van de ‘leeftijd’ van je domein (bij nieuwe sites duurt het indexeren langer) en van de autoriteit van je website en content. Een paar tips:

  • De indexeringsstatus van je website is na te gaan in Google’s Webmaster Tools.
  • Zorg ervoor dat je in de Webmaster Tools altijd naar zowel de www-versie als de non-www-versie van je website kijkt en deze laat verifiëren (bijvoorbeeld abcwebsites.nl en www.abcwebsites.nl).
  • Kies één van beide versies als je ‘preferred domain’.
  • Het indienen van een sitemap kan helpen, maar ook hier wil Google niet garanderen dat je website daardoor geïndexeerd wordt of dat het helpt bij je ranking.

Hoe kan ik voorkomen dat mijn inhoud wordt weergegeven in Google’s zoekresultaten?

Elke website die gebruikt wordt voor lead generation, heeft pagina’s die maar beter niet via Google gevonden mogen worden. Bedankpagina’s bijvoorbeeld, die pas opgeroepen worden als je gebruiker een formulier heeft ingevuld of op een andere wijze informatie over zichzelf heeft achtergelaten. Het is natuurlijk zonde om de content op die pagina’s zomaar weg te geven. Toch is dat precies wat je doet als je je bedankpagina’s en andere landing pages vindbaar op Google maakt. De makkelijkste manier om Google te vertellen dat je liever niet hebt dat een pagina in de zoekresultaten opduikt, is een stukje code op te nemen in desectie van de HTML van je pagina. Google houdt overigens wel een flinke slag om de arm:

Wanneer je inhoud privé is moet je gebruik maken van paswoord beveiliging van de folder aan de server zijde om toegang tot de inhoud te blokkeren. In dit geval moet je niet vertrouwen op de alternatieve methodes zoals robot.txt of het gebruik van de noindex meta-tags om je inhoud uit de zoekresultaten van Google te houden.

Houd er rekening mee dat het gebruik van robot.txt om Googlebot te blokkeren van het crawlen van delen van een website geen garantie is dat deze URLs niet worden geïndexeerd. Wanneer Google andere pagina’s vindt die linken naar pagina’s die  met behulp van robots.txt zijn geblokkeerd voor crawling kunnen we deze alsnog weergeven in de zoekresultaten zonder de pagina’s daadwerkelijk te crawlen. Daarnaast kan het zo zijn dat het blokkeren van pagina’s die al in de index zijn opgenomen pas na verloop van tijd resulteert in de daadwerkelijk verdwijning van deze pagina’s uit de zoekresultaten, zelfs wanneer deze pagina’s opnieuw worden gecrawld.

Wat bepaalt hoe hoog mijn website scoort in de Google zoekresultaten?

Vraag marketeers naar SEO, en 9 van de 10 zal woorden gebruiken als zoektermen, keyworddichtheid en on-page optimalisatie. Toch zijn dit niet de allesbepalende factoren voor online vindbaarheid. Omdat Google nooit zal onthullen hoe hun algoritme precies werkt, doet SEO-bedrijf SearchMetrics jaarlijks uitgebreid onderzoek naar SEO ranking factoren. In 2014 luidden de belangrijkste conclusies:

Een holistische, contextuele benadering is cruciaal voor kwaliteitscontent

Zowel de technische prestaties als de architectuur van een pagina zijn zeer belangrijk

Het belang van keyword links is gemiddeld weer wat gedaald

Sociale signalen: correlaties zijn iets afgenomen, maar nog steeds zeer hoog

Gebruikerssignalen (nieuw!) in top rankings zijn aanzienlijk positiever geworden

Het gaat dus om veel meer dan waar en hoe vaak je een zoekterm in je content plaatst. Je site moet goed presteren (zaken als laadtijd zijn belangrijk), je hebt inkomende links nodig, en je content moet gedeeld worden op sociale media. We hebben het al vaker gezegd: in 2015 draait SEO om nuttige en relevante content.SEO ranking factoren 2014

Welk effect hebben inkomende links op SEO?

Inkomende links naar je website zijn voor Google een belangrijke factor om je Page Rank te bepalen. Een pagina krijgt een hogere PageRank als er meer links van andere pagina’s zijn waarbij het aantal links op die andere pagina’s en de PageRank van die andere pagina’s ook van belang zijn. Het is dus goed als er veel websites en domeinen zijn met links die mensen naar jouw website sturen. Dat kan op allerlei manieren: je product of dienst kan genoemd worden, of er kan bijvoorbeeld aan een blog artikel gerefereerd worden. Inkomende (inbound) links kunnen een enorme positieve impact hebben op je Google rankings. Ook hier weer geldt: dé manier om meer inbound links te krijgen, is het maken en distribueren van content die het waard is om te delen of aan te refereren. Een blog is hiervoor het geëigende middel: hoe meer pagina’s je publiceert, des te meer gelegenheid hebben anderen om er op hun eigen websites naartoe te linken. Meer weten over inbound marketing? Check ons blog artikel Inbound marketing: klanten zijn op zoek naar jou!.

Wat is on-page zoekmachineoptimalisatie?

On-page SEO gaat over het optimaliseren van de aspecten van een webpagina die van invloed zijn op je vindbaarheid in Google. De belangrijkste on-page SEO factoren zijn:

  • de content van de pagina
  • de title tag (zie verderop bij ‘wat zijn title tags?’)
  • de URL
  • de alt text van afbeeldingen

On-page SEO is niet iets wat voor maar een paar pagina’s van je website geldt. Iedere pagina van je website dient een duidelijk doel te hebben: het moet helder zijn waar de pagina toe dient en voor welk onderwerp hij moet ranken. Daartoe moet elk element van elke webpagina geoptimaliseerd zijn met de relevante zoektermen die nodig zijn om deze doelstellingen te halen.

Wat zijn title tags?

Title tags zijn de elementen die de titel van een web pagina (of ander document, zoals een pdf bestand) definiëren. Search engine results pages (SERPs), ofwel de Google zoekresultaten, gebruiken title tags om een voorvertoning te geven van een pagina. Deze tags zijn zowel belangrijk voor SEO als voor delen via social media. Titels moeten zowel een correcte als een compacte beschrijving geven van de content op een pagina. Dit is niet alleen belangrijk voor zoekmachineoptimalisatie, maar ook voor de gebruikerservaring. De waarde zit ‘m in drie dingen: relevantie, browsen, en in de zoekmachineresultaten.

Zorg er voor dat elke pagina van je website accuraat wordt weergegeven in de title tag. Met het oog op SEO moet je er ook voor zorgen dat elke title tag geoptimaliseerd is voor de content op de pagina. Om een voorbeeld te geven: ‘home’ is weliswaar een correcte title tag voor je homepage, maar niet erg nuttig qua zoekmachineoptimalisatie. Immers, wie typt nu de zoekterm ‘home’ in in Google? Een beter gebruik van de title tag betekent dat je een titel schrijft die laat zien welke producten of diensten je bedrijf aanbiedt. Zo luidt de title tag van de ABCwebsites homepage ‘Website laten maken | ABCwebsites.nl’

Hoe vaak moet ik een zoekterm gebruiken?

Het eerlijke antwoord op deze vraag is dat niemand precies weet hoe vaak je een keyword op een webpagina of in een blog artikel moet gebruiken. De vuistregel die veel experts gebruiken is ‘niet meer dan vijf keer in een normale blog post’. Meer dan dat lijkt al snel op spammen en kan de gebruikerservaring negatief beïnvloeden. Google waarschuwt zelf ook tegen ‘keyword stuffing’, ofwel het overmatig gebruik van zoekwoorden:

Het overmatig gebruik van zoekwoorden verwijst naar de praktijk waarbij een groot aantal zoekwoorden of cijfers aan een webpagina wordt toegevoegd om te proberen de positie van de site in de zoekresultaten van Google te manipuleren. Deze zoekwoorden worden vaak verzameld in een lijst of groep of staan buiten de context (niet als normale tekst). Als u pagina’s vult met zoekwoorden of cijfers, leidt dit tot een negatieve gebruikerservaring en kan dit nadelig zijn voor de positie van uw site. Streef ernaar om nuttige inhoud met veel informatie te maken waarin zoekwoorden op de juiste manier en in de context worden gebruikt.

Enkele voorbeelden van overmatig gebruik van zoekwoorden zijn:

  • Lijsten telefoonnummers zonder significante toegevoegde waarde
  • Blokken tekst met steden en provincies waarvoor de webpagina in aanmerking probeert te komen
  • Het zo vaak herhalen van dezelfde woorden of woordgroepen dat dit onnatuurlijk klinkt, zoals: We verkopen op maat gemaakte humidors voor sigaren. Onze op maat gemaakte humidors voor sigaren zijn handgemaakt. Als u graag een op maat gemaakte humidor voor sigaren wilt kopen, neemt u contact op met onze specialisten op het gebied van op maat gemaakte humidors voor sigaren via [email protected]

Het voorbeeld geeft al aan dat een lekker lezende tekst belangrijker is dan een tekst die ramvol zoektermen zit. Richt je daarom altijd op het maken van content waar je publiek iets aan heeft. Gebruik daarnaast ook synoniemen voor je zoektermen – Google is prima in staat om meerdere woorden aan hetzelfde concept te matchen, en het maakt de leeservaring voor je gebruiker alleen maar prettiger.