Voor wie niet dagelijks met zoekmachineoptimalisatie bezig is, kan het een hele uitdaging zijn om de vele veranderingen in het SEO-vak bij te houden. Denk je net te snappen hoe het werkt, ben je lekker bezig met je linkbuilding en je zoektermen, en dan komt Google met updates als Panda, Penguin en Hummingbird. Als je het goed begrijpt, wil Google er voor zorgen dat gebruikers hun geloof niet verliezen in de kwaliteit en relevantie van zoekresultaten. Het enige dat je zeker weet is dat je Google nodig hebt om traffic naar je website te krijgen en dat je dus aan je organische vindbaarheid moet werken. (Hoewel? Hierover verderop meer.) Maar wat werkt nu echt? En wat werkt niet (meer)? Met de volgende SEO best practices zorg je ervoor dat je ook in 2015 de vindbaarheid van je ZZP of MKB website op orde hebt.

Investeer in relevante content

“Content is King”. De wat oudere lezer zal nu al snel denken dat dit nou niet bepaald een nieuw concept is. Maar deze oude wijsheid is ook in 2015 nog heel erg relevant. Maar let op: kwaliteit van je content gaat boven kwantiteit. En met kwaliteit bedoel ik dat je content nuttig, interessant en leerzaam moet zijn voor de lezer/bezoeker. Het creëren van content – teksten, foto’s, afbeeldingen, logo’s, video’s, sociale media, e-books, pdf-bestanden, prijslijsten, infographics – is de beste investering in je website die je als ondernemer kunt doen. Kwantiteit is overigens niet totaal onbelangrijk: elk stukje content kan voor traffic naar je website zorgen. Maar dat werkt dus alleen als jouw content een probleem oplost voor je bezoeker.

Zorg voor een geweldige totaalervaring

Misschien wat vreemd om te lezen in een stuk over zoekmachineoptimalisatie, maar eigenlijk gaat SEO niet over zoekmachines. Het gaat over mensen, of om precies te zijn over de totaalervaring van iemand die iets zoekt. Die ervaring begint met het intypen van een zoekterm, maar daar eindigt het zeker niet. Want de zoekterm die een bezoeker naar jouw website brengt, moet wel matchen met wat hij op jouw site aantreft. Zorg dus voor een geweldige ervaring op je site – met relevante en nuttige content voor die specifieke persoon, maar bijvoorbeeld ook door een gemakkelijke en heldere navigatie door je site. Hoe beter de totaalervaring, hoe beter je SEO. Optimaliseer dus in de eerste plaats voor mensen, en dan pas voor zoekmachines.

Staar je niet blind op je Google ranking

Natuurlijk sta je het liefst op de eerste pagina van Google’s zoekresultaten, en dan nog het liefst bij de eerste drie. Click-through rates zijn tenslotte sterk gecorreleerd aan je ranking.  Toch is ook hier wel iets veranderd, bijvoorbeeld door de introductie van rich text en rich snippets (de paar regels tekst die worden weergegeven onder elk zoekresultaat en die zijn bedoeld om gebruikers een idee te geven van wat er op de pagina staat en waarom de pagina relevant is voor hun zoekopdracht). Omdat mensen nu sneller kunnen bepalen of een website relevant is, stijgen de click-through rates van lagergeplaatste zoekresultaten flink. Dit is niet alleen goed nieuws voor de bezoeker, maar ook voor jou als ondernemer. Je hebt tenslotte niets aan grote aantallen bezoekers die snel weer afhaken omdat jouw website hen niet biedt waar ze behoefte aan hebben. Het devies is dus ook hier: zorg voor de juiste content voor de juiste doelgroep.

Gebruik keywords op een manier die zinnig is voor je publiek

Keywords (zoektermen) vormen nog steeds de manier waarop een gebruiker met Google communiceert. Je typt een of meer woorden in en je krijgt een lijst met zoekresultaten. Maar Google matcht tegenwoordig niet meer simpelweg de ingegeven zoektermen aan de zoektermen op een website. De zoekmachine probeert te begrijpen wat de intentie is achter de zoektermen die je intypt, zodat die intentie gematcht kan worden aan relevante content van hoge kwaliteit. Je website volproppen met keywords heeft dus zeker geen zin meer, en kan je zelfs strafpunten opleveren. Zoektermen hoeven niet continu en letterlijk herhaald te worden. Het blijft bijvoorbeeld een goed idee om een zoekterm in de kop van een artikel of pagina te verwerken, maar schrijf bovenal een kop die duidelijk aangeeft wat de lezer kan verwachten. Ook hier weer geldt: schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines. Kies ook niet voor maar een paar keywords om je website mee te optimaliseren. Google vindt dit niet leuk, en bovendien zal je verbaasd staan over de uiteenlopende manieren waarop mensen naar dezelfde informatie kunnen zoeken. Je content moet dus gevarieerd genoeg zijn om een diversiteit aan zoektermen aan te kunnen. Wel belangrijk: dat die diverse zoektermen onder één overkoepelend thema vallen. Een website met content over enerzijds hobbelpaarden en anderzijds raceauto’s zal door Google niet snel relevant gevonden worden, niet voor zoekopdrachten naar hobbelpaarden en niet voor zoekopdrachten naar raceauto’s.

Laat je homepage draaien om je bezoekers, niet om SEO

Dankzij Google en social media komen bezoekers van je website lang niet altijd meer via de voordeur binnen. Ze klikken op een link en komen rechtstreeks terecht op de pagina waar ze willen zijn – als je content tenminste matcht met hun verwachtingen. Dat wil niet zeggen dat je homepage niet belangrijk meer is. In veel gevallen is het nog wel de eerste indruk die je bezoekers van je site krijgen. Zorg dus dat de eerste indruk een goede is, en dat je bezoekers meteen een goed idee krijgen van wat  je te bieden hebt. Toon hen wie je bent, wat je doet, waar je zit als dat relevant is, en wat de volgende stap zou moeten zijn voor je bezoeker. Vertel je verhaal, en bovenal: zorg dat je homepage je waardepropositie visualiseert en uitdraagt. Over SEO hoef je je eigenlijk niet veel zorgen te maken – de homepage is er voor je bezoekers.

Schrijf heldere en relevante koppen en metabeschrijvingen

Optimaliseren voor mensen betekent ook dat de titel van je pagina helder en snel moet weergeven wat mensen kunnen verwachten als ze verder lezen. De H1-tag was vroeger enorm belangrijk voor SEO, maar dit is nu in veel mindere mate het geval. Dit hangt samen met de manier waarop Google tegenwoordig naar zoektermen kijkt: het gaat niet langer om een 1-op-1 vertaling, maar om context, intentie en relevantie. Op die manier is de H1-tag nog wel van belang, evenals metabeschrijvingen en title tags: door heldere beschrijvingen die matchen met wat bezoekers op je site aantreffen, snappen zowel lezers als zoekmachines wat ze mogen verwachten als ze doorklikken.

Gebruik robots.txt vooral om Google te vertellen wat je niet wilt laten zien

SEO-experts zijn het er onderling niet over eens of je je site actief onder de aandacht zou moeten brengen bij Google. Google weet je site uiteindelijk namelijk toch wel te vinden, zo redeneren sommigen. Anderen wijzen er op dat Google zelf vraagt of je je site wilt indexeren via Google Webmaster Tools. Kwaad kan het dus in ieder geval niet, maar verwacht niet dat je vindbaarheid ineens met sprongen vooruit zal gaan. Wat wél belangrijk is, is om na te denken over welke mappen en pagina’s je niet via Google wilt laten vinden. Zaken als interne zoekresultaten of bedankpagina’s kan je via je robots.txt bestand laten blocken.

Google is niet zaligmakend: verdiep je in inbound marketing

Zeker voor kleinere spelers als ZZP’ers of ondernemers in het MKB, kan het ondanks alle SEO-inspanningen moeilijk zijn om goed te ranken op Google. De concurrentie is enorm: werkelijk al je concurrenten zijn ook op het internet aanwezig. En allemaal proberen ze hoog in Google te komen. Gelukkig zijn er nog andere manieren om traffic naar je website te krijgen. Bijvoorbeeld via een blog als deze, of via sociale media. Inbound marketing draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al op zoek zijn naar jouw product en dat je die content online deelt. Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, trek je op natuurlijke wijze bezoekers naar je website. En dat matcht dan eigenlijk weer prima met al het bovenstaande.